امروزه تعليم و تربيت نقش مهمي در زندگي و آينده فرد ايفا ميكند. سنجش ميزان پيشرفت تحصيلي و شناسايي عوامل مؤثر بر آن از جمله مسايلي است كه توجه روانشناسان را به خود جلب كرده است در سال های اخیر، توجه ویژه ای به موضوع اضطراب امتحان و سلامت عمومی دانش آموزان صورت گرفته است هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش گروهی درمانی شناختی رفتاری بر سلامت عمومی و اضطراب دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان شبستر بوده که پژوهش حاضر از نوع طرح نیمه آزمایشی آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان شبستر بودهاست در روش نمونه گیری برای تعیین نمونه آماری پرسشنامه های اضطراب امتحان ساراسون و سلامت عمومی بر روی دانش آموزان اجرا شد و بصورت تصادفی 200 نفر دانش آموزان که در پرسشنامه های فوق نمره بالاتری کسب خواهند کردند بصورت 50 نفر در گروه کنترل و 50 نفر در گروه آزمایش جایگزین شدند. دانش آموزان گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای تحت " آموزش گروهی درمان شناختی– رفتاری قرار گرفتند. ابزار پژوهش اضطراب امتحان ساراسون و سلامت عمومی بود که آزمودنی ها قبل و بعد آموزش گروهی درمان شناختی –رفتاری آن را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که آموزش گروهی به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان ساراسون و افزایش سلامت عمومی تاثير معناداري داشته است (α<0/05).