شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

رابطه¬ی بین سبک زندگی و میزان آگاهی از روش¬های تغییر و اصلاح رفتار با مدیریت کلاس درس معلمان ابتدایی شهرستان شبستر در سال تحصیلی 95-94

هدف پژوهش حاضر، پیش¬بینی سبک مدیریت کلاسی معلمان بر اساس آگاهی از روش¬های اصلاح و تغییر رفتار و سبک زندگی می¬باشد. روش تحقیق پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه¬ی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان شبستر به تعداد 839 نفر (397 نفر معلم زن و 442 نفر معلم مرد) در سال تحصیلی 94-95 است. روش نمونه گیری مورد استفاده در این تحقیق، نمونه¬گیری به صورت تصادفی طبقه¬ای انجام گرفت. جهت تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که مطابق این جدول، 233 نفر (110 نفر معلم زن و 123 نفر معلم مرد) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬های سبک زندگی میلر و اسمیت، پرسشنامه سبك مديريت كلاس ولفگانگ و گلیكمن و پرسشنامه¬ی محقق¬ساخته¬ی آگاهی از روش¬های اصلاح رفتار استفاده شده است. روایی این پرسشنامه¬ها توسط چند تن از متخصصان تایید شد و پایایی آن¬ها نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب، 83/0، 85/0 و 82/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده¬های پژوهشی از روش¬های آمار توصیفی و استباطی شامل همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون t دونمونه¬ای مستقل استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین سبک زندگی و آگاهی از روش¬های اصلاح و تغییر رفتار با سبک مدیریت کلاسی معلمان، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0 > P) و سبک مدیریت کلاسی معلمان بر اساس سبک زندگی و آگاهی از روش¬های اصلاح و تغییر رفتار، قابل پیش¬بینی است (01/0 > P). علاوه بر این، بر اساس نتایج، بین معلمان مرد و زن در خصوص بین سبک زندگی، آگاهی از روش¬های اصلاح و تغییر رفتار و سبک مدیریت کلاسی، تفاوت معنادار آماری وجود ندارد (05/0 < P).
شناسه کالا در انبار: 20-01-56
500,000

فصل اول: کلیات پژوهش................................................................................................. 1

1-1- مقدمه ................................................................................................................ 2

1-2- بيان مسأله............................................................................................................ 4

1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقيق .............................................................................. 9

1-4- اهداف تحقيق .................................................................................................... 11

          1-5- فرضیه­های تحقیق............................................................................................... 12

         1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی ................................................................................... 12

فصل دوم: پيشينه پژوهش و ادبیات نظری ..................................................................... 14

2-1- مقدمه ....................................................................................................................... 15

2-2- سبک­های مدیریت کلاس............................................................................................. 15

2-3- روش­های تغییر واصلاح رفتار........................................................................................ 29

2-4- سبک زندگی.............................................................................................................. 50

2-5- پیشینه پژوهشی........................................................................................................... 54

فصل سوم: روش شناسی تحقیق ..................................................................................... 63

3-1- مقدمه....................................................................................................................... 64

 3-2- روش تحقيق.............................................................................................................. 64 

3-3- جامعه‌ی آماري .......................................................................................................... 64

3-4- نمونه و روش نمونه‌گيري ............................................................................................. 64

3-5- ابزار جمع آوری اطلاعات ............................................................................................ 65

3-6- روش جمع­آوری داده‌ها ............................................................................................... 67

3-7- روش تجزیه و تحلیل داده­ها ......................................................................................... 68

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها .............................................................................. 69

4-1- مقدمه ....................................................................................................................... 70

4-2- یافته­های توصیفی ........................................................................................................ 70

4-3- یافته­های استنباطی: تحلیل سوال­ها .................................................................................. 72

فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری ..................................................................................... 89

5-1- مقدمه ....................................................................................................................... 90

5-2- سوال­ها ..................................................................................................................... 90

5-3- پیشنهادهای تحقیق ...................................................................................................... 99

5-4- محدودیت‌های پژوهش ............................................................................................. 100

منابع و مآخذ .................................................................................................................... 101

پیوست­ها ......................................................................................................................... 105

 

منابع فارسی:

آرياپوران، سعيد؛ عزيزي، فرامرز و ديناروند، حسن. (1392). رابطه سبک مديريت کلاس معلمان با انگيزش و پيشرفت رياضي دانش آموزان پنجم ابتدايي. روانشناسي مدرسه، 2، (1)،  23 - 41.

اباذري، یوسف و چاوشیان، حسن. (1381). از طبقه­ی اجتماعی تا سبک زندگی/ رویکردهای نوین در تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی. مطالعات جامعه شناختی، 20، 28-3.

ابوالحسن تنهايي، حسين و تاج الدين محمدباقر. (1388). سرمايه اجتماعي و سبك زندگي. جامعه شناسي، 5 (4)، 61-37.

ابوالفتحي، زهرا؛ صبوري مقدم، حسن و بدري، رحيم. (1391). بررسي مقايسه اي اثربخشي آموزش شناختي و اصلاح رفتار (با استفاده از بازي­هاي رايانه­اي) بر منبع کنترل دانشجويان دختر دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز. آموزش و ارزشيابي (علوم تربيتي)، 5 (19)، 72-59.

اميدوار، احمد. (1385). روش­های تغيير رفتار، رفتار درمانی و شناخت- درمانی. مشهد: انتشارات فرا انگيزش.

امين­يزدي، سيد امير و عالي، آمنه. (1387). بررسي تاثير سبک هاي مديريت کلاس بر رشد مهارت­هاي فراشناختي دانش­آموزان. مطالعات تربيتي و روان شناسي،  1 (9)، 73 – 90.

اسلاوین، رابرت. (2006). روا نشناسی تربیتی. ترجمه­ی یحیی سیدمحمدی (1385). تهران: روان.

باقريان سرارودي رضا؛ عطاران، نرگس؛ كي­پور، مريم؛ خيرآبادي، غلامرضا و مراثي، محمدرضا. (1387). اثربخشي مداخله آموزشي ـ روانشناختي كوتاه (روش آموزش خود ـ تدبيري و اصلاح رفتار) در ارتقا كيفيت زندگي بيماران مبتلا به بيماري انسداد مزمن ريه. دوره  15 , شماره  3 (مسلسل 49)، 59-52.

بخشايش، عليرضا. (1392). رابطه سبک هاي مديريت کلاس با ويژگي هاي شخصيتي معلمان مدارس ابتدايي شهر يزد. رهيافتي نو در مديريت آموزشي، 4(2)، 185- 197.

بهدانی، فاطمه؛ سرگلزایی، محمدرضا و قربانی، اسماعیل. (1379). مطالعه­ی ارتباط سبک زندگی با افسردگی و اضطراب در دانشجویان سبزوار. مجله­ی دانشکده­ی علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سبزوار، 2، 3-27.

جليل­آبكنار، سيده­سميه؛ پورمحمدرضايی، معصومه و عاشوري، محمد. (1392). مقايسه اثربخشي آموزش شناختي- رفتاري و كفايت اجتماعي بر رفتار سازشي دانش آموزان پسر با ناتواني هوشي تحولي. علوم رفتاري، سال هفتم، شماره 3 (پياپي 25)، 189 – 198.

حصاري، محمدرضا. (1392). نقش مديران در اصلاح رفتار کارکنان بي تفاوت سازمان، با استفاده از رهيافت تئوري بازي­ها.  تحقيق در عمليات در كاربردهاي آن (رياضيات كاربردي)، 10 (2)، 59-51.

حمیدي، فریده؛ ابراهیم­دماوندي، مجید و دهنوي، الهام. (1391). رابطه­ی هوش فرهنگی و سواد کامپیوتري معلمان با سبک مدیریت کلاسی آنان. فن آوري اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 3،1 ، 5- 26.

خلخالی، علي؛ سليمان­پور، جواد و فردي، معصومه. (1389). ارايه مدلي جهت استقرار مديريت كلاس درس سالم. روانشناسي تربيتي، 1 (2) 60 - 71.

خواجه نوري، بيژن؛ روحاني، علي و هاشمي، سميه. (1390). سبک زندگي و مديريت بدن. جامعه­شناسي زنان (زن و جامعه)، 2 (4)، 47-21.

سیف، علی­اکبر. (1392). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: آگه.

سانتراک، جان دبليو. (1387). روان شناسی تربيتی (ترجمه شاهده سعيدی، مهشيد عراقچی، حسين دانش فر). تهران: رسا.

سيد محمدی، يحيی. (1379). روان شناسی يادگيری. تهران: نشر روان

سيف، علی اکبر. (1385). روان شناسی پرورشی. تهران: نشر آگاه

سيف، علی اکبر. (1388). تغيير رفتار و رفتاردرمانی نظريه ها و روشها. تهران: نشر دوران.

شفیع­آبادي، عبدالله و ناصري، غلامرضا. (1394). نظریه هاي مشاوره و روان­درمانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

صمدي، پروین، رجائی پور، سعید، آقا حسینی، تقی، قلاوندي، حسن. ( 1387 ). تبیین جو یادگیري اثربخش بر اساس مؤلفه هاي مدیریت کلاس درس در مدارس راهنمایی شهر ارومیه. اندیشه هاي نوین تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهراء(س)،   4 (1و 2).

صميمي، رقيه؛ مسروررودسري، دريادخت؛ حسيني، فاطمه و تمدن­فر، مهرآسا. (1385). ارتباط سبک زندگي با سلامت عمومي دانشجويان. نشريه پرستاري ايران، 19 (48)، 93-83.

طباطبايي، بهمن. (1381). چكيده مجموعه مقالات ششمين كنفرانس آموزش رياضي، شيراز، صفحه 54.

عالي، آمنه و امين­يزدي، سيدامير. (1387). تاثير ويژگي­هاي معلم بر سبک مديريت کلاس. تعليم و تربيت، 24 (1)، 135-103.

قدوسي نژاد، آيت؛ اسديان، سیروس و فريد، ابوالفضل. (1393).اثر مستقيم و غير مستقيم شيوه هاي مديريت كلاس درس و ادراك از جو مدرسه بر اهمالكاري معلمان. پژوهش هاي روان شناسي اجتماعي، 16، 53-  70.

کردستانی، داود؛ رادمنش، حميده؛ سالاری، مصطفی؛ اميری، محسن و فرهودی، فرزاد. (1392). بررسی تاثير آموزش روش‌های اصلاح رفتار به مادران کودکان با اختلال نارسايی توجه/ بيش فعالی بر کاهش استرس والدگری و افزايش عملکرد رفتاری فرزندانشان. مجله علوم رفتاري، 7 (3)، 19-20.

کرومبولتز، جان، دی. کرومبولتز، هلن، بی. (1379). تغيير دادن رفتارهای کودکان و نوجوانان (ترجمه يوسف کريمی). تهران: فاطمی.

ویلیام گلاسر. مدارس بدون شکست (ترجمه¬ی ساده حمزه و مژده حمزه تبریزی، 1388). تهران: رشد.

گیدنز، آنتونی. (1382). تجدد و تشخص (جامعه و هویت شخصی در عصر جدید). (ناصر موفقیان). تهران: نشر نی، چاپ دوم.

گيج، نيت ل. برلاينر، ديويدسی. (1374). روان شناسی تربيتی (ترجمه غلامرضا خوی نژاد و همکاران). مشهد: نشر پاژ.

لعلی، محسن؛ عابدي، احمد و کجباف، محمدباقر. (1391). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه­ی سبک زندگی (LSQ). پژوهش­هاي روانشناختی، 15 (1)، 80-64.

میرزایی، طاهره. (1392). کلاس درس را چگونه اداره کنیم. www.ettelaat.com/etiran/?p=40940 شنبه ۲۶ بهمن، ساعت 22:19.

مهدوی کنی، محمدسعید. (1386). دین و سبک زندگی، مطالعه­ی موردی شرکت­کنندگان در جلسات مذهبی. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).

هرگنهان، آر، بی. السون، متيواچ. (1377). مقدمه ای بر نظريه های يادگيری (ترجمه علی اکبر سيف). تهران: نشر دوران.

 

منابع لاتین:

 

Adeyemo, S. A. (2012). The relationship between effective classroom management and students’ academic achievement. European Journal of Educational Studies, 4(3), 367-381.

Arshad Dahar, MA., Ahmad Faize., Niwaz, A., Athar Hussain, M. & Zaman, A .(2010). Relationship between the leadership styles and academic achievement at the secondary stage in Panjab(Pakistan). International jornal of academic research, 2(6), 459-462.

Bru E, Stephens P, Torsheim T. Students' perceptions of class management and reports of their own misbehavior. J School Psychol 2002; 40(4): 287-307.

Bourbeau J, Nault D, Dang-Tan T. (2004). Self management and behaviour modification in COPD. Patient Educ Counsel; 52:271-277.

Bourbeau J, Julien M, Maltais F. (2003). Reduction of  hospital utilization patients with chronic obstructive pulmonary disease: a disease specific self management intervention. Arch Intern Med; 163:585-591.

Cockerham, W. C. (2005). Health lifestyle theory and the convergence of\ agency and structure. Journal of Health and Social Behavior , 46, 51- 67.

Danforth J, Harvey E, Ulaszek W, Mckee T. (2006). The outcome of group parent training for families of children with attention deficit hyper activity disorder and defiant aggression behavior. J Behav Ther Exper Psychiatr. 37(3):188-205.

Djigic, G. & Stojiljkovic, S .(2011). Classroom management styles, classroom climate and school achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29(1), 819 – 828.

Evrim, EA., Gökçe, K. & Enisa, M. (2009). Exploring the relationship between teacher beliefs and styles on classroom management in relation to actual teaching practices: a case study. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 612–617.

Evertson, C. M., & Weistein, C. S. (2006). Classroom management as a field of inquiry. In C. M. Evertson, & C. S. Weinstein's (Eds.). Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (pp. 3e15). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Fuchino, Y., Mizoue, T., Tokui, N., Ide, R., Fujino, Y., Yoshimura, T. (2003). Health-related lifestyle and mental health among inhabitants of a city in Japan. Nippon-Koshu-Eisei-Zasshi, 50, 303-13.

Horowitz, A. V. (2002). Outcomes in the sociology of mental health and illness: Where have we been and where are we going? Journal of Health and Social Behavior , 43, 143-151.

Kaykci, K. (2009). The effect of classroom management skills of elementary school teachers on undesirable discipline behaviour of students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1215–1225.

Konti, F. (2011). Teachers and Students Perceptions towards teachers’ classroom management applications in primary schools. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 4093–4097.

Koivusilta, L., Rimpel, A. A., & Rimpel, A. M. (1998), Health-related lifestyle in adolescence predicts adult educational level: A longitudinal study from Finland. Journal of Epidemiology and Community Health, 52, 794-801.

Martin, N.K., Baldwin, B., (1998). Perspective Tegarding Classroom Management Styies, ERIC Identifier: ED 393 835.

Martin, N., & Shoho, A.R. (2000). Teacher experience, training, & age: The influence of teacher characteristics on classroom management style. Paper presented at the annual meeting of the Southwest Educational Research Association, Dallas, TX.(ERIC Document Reproduction Service No. ED 440 963).

Marzano RJ, Marzano JS. The key to classroom management. Educational Leadership 2003; 61(1): 6-13.

Plasker, E. (2007). The 100-Year lifestyle. Adams Media, an F+W publications company. U.S.A.

Stampfer, M. J., Hu, F. B., Manson, J. E., Rimm, E. B., & Willett, W. C. (2000). Primary prevention of coronary heart disease in women through diet and lifestyle. New England Journal of Medicine, 343, 16-22.

Tal, C. (2010). Case studies to deepen understanding and enhance classroom management skills inpreschool teacher training. Early Childhood Edue Journal, 38, 143-152