شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونته سوری بر افزایش تمرکز کودکان بیش فعال دختران دبستانی

هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونته سوری بر افزایش تمرکز کودکان بیش فعال دختران دبستانی بو، لذا این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده که به روش نیمه آزمایشی در سال 1397-1398 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دختران دبستانی بیش فعال به تعداد 75 نفر تشکیل دادند که 20 نفر از کودکان به روش نمونه گیری در دسترس با ملاک انتخاب داشتن مشکل بیش فعالی و تمرکز از طریق پیش آزمون انتخاب شدند که بطور مساوی 10 نفره در دو گروه آزمایش و کنترل برای ارزیابی نقش متغیر مستقل قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه عصب شناختی کانرز و جهت تجزیه تحلیل داده ها از آمار پارامتریک و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونتسوری بر افزایش تمرکز، توجه و ابعاد آن (توجه انتخابی، پایدار و انتقال توجه از یک محرک به محرک دیگر) و تقسیم توجه کودکان بیش فعال دختران دبستانی تأثیر دارد. بنابراین بر اساس نتایج بدست آمده از یافته های پژوهش می توان گفت که هر چه اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونته سوری بهتر شود تمرکز و توجه کودکان بیش فعال دختران دبستانی نیز بهبود می یابد.
شناسه کالا در انبار: 20-01-01
500,000

فهرست مطالب
عنوان    صفحه

فصل اول: کلیات تحقیق    1
1-1 مقدمه    2
1-2 بیان مسأله    2
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق    6
1-4 اهداف تحقیق    8
1-4-1 هدف کلی    8
1-4-2 اهداف جزئی    8
1-5 فرضیه های تحقیق    9
1-5-1 فرضیه کلی    9
2-5-1 فرضیه های اختصاصی    9
1-6 تعاریف مفهومی و عملیاتی    9
فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق    12
2-1 مقدمه    13
2-2-1 مبنای تئوریکی و نظریه ای برنامه آموزش مهارتهای زندگی    13
2-2-2 نظریه تاثیر اجتماعی    14
2-2-3 نظریه شناختی حل مساله    15
2-2-4 نظریه هوش چندگانه (هوش هیجانی)    15
2-2-5 نظریه ریسک و انعطاف    15
2-2-6 توانمند کردن افراد    18
2-2-7 تحقق توانایی های بالقوه و انطباق با تغییرات زندگی    19
2-2-8 اهمیت و ضرورت طرح آموزش مهارتهای زندگی    19
2-2-9 ابعاد مهارتهای زندگی    23
2-3 الگوی مونته سوری در آموزش    53
2-3-1 نظریه مونته سوری    56
2-3-2 معرفی نمونه هایی از بازی های مونته سوری    58
2-3-3 تقویت استقلال کودک    59
2-3-4 تقویت رابطه والد-فرزند    60
2-3-6 استفاده از اصول مونته سوری در تربیت    60
2-4 اختلال نقص توجه- بیش فعالی    61
1-4-2 تاریخچه    61
2-4-2 تعریف اختلال و زیر دسته های آن    61
3-4-2 خصوصیات بالینی    62
2-4-4 درمانهای اختلال نقص توجه-بیش فعالی    64
5-4-2 مدلهای توجه    66
6-4-2 سامانه حرکتی چشم    68
7-4-2 انواع حرکات چشمی    68
2-4-8 ارتباط حرکات چشمی و توجه    71
2-5 پیشینه تجربی پژوهش    75
2-5-1 پیشینه داخلی    75
2-5-2 پیشینه خارجی    76
2-6 جمع بندی    77
فصل سوم: روش شناسی تحقیق    79
3-1 مقدمه    80
3-2 روش تحقیق    80
3-3 جامعه آماری    80
3-4 نمونه آماری و روش نمونه گیری    80
3-5 ابزارهای اندازه گیری    84
3-6 پایایی پرسشنامه ها    84
3-7 تجزیه و تحلیل دادها    85
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها    86
٤-١ مقدمه    87
3-4- یافته های استنباطی    89
4-3-1- تحلیل یافته های تحقیق    91
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری    101
5-1 مقدمه    102
5-2 تحلیل فرضیه های پژوهش    102
5-3 محدودیت‌های تحقیق    105
5-4 پیشنهادهای تحقیق    106
5-4-1 پیشنهادهای کاربردی    106
5-4-2 پیشنهادهای پژوهشی    107
منابع    108
ضمایم    115


 

 منابع
•    ابوطالبی شکور، آزاده، حسن زاده، رمضان، بخشی پور، باب اله. (1393). اثر بخشی آموزش به روش مونته سوری بر مهارت های شنيداری، ادراك دیداری و کنترل حرکتی در کودکان پيش دبستانی، دومين کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری، تهران، موسسه اطلاع رسانی نارکيش.
•    افروز، غلامعلی.(1387). نگرشی بر مبانی نظری، هدفها و روشها در پرورش توانمندیهای کودکان پيش دبستانی، نشریه ی پيوند، شماره ی 242.
•    اوبالاسی، آناهيتا، حسينی نسب، سيدداود.(1393). بررسی تأثير آموزش روش مونته سوری بر خلاقيت کودکان پيش دبستانی 4 و 5 ساله شهر تبریز، نشریه علمی- پژوهشی آموزش و ارزشيابی، سال هفتم، شماره 28، ص 98.
•    برجی، ليلا. (1393). امکان سنجی به کارگيری شيوه آموزش مونته سوری در مراکز پيش دبستانی شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی و علوم تربيتی.
•    بیان زاده، سید اکبر و ارجمندي، زهرا.(1382). تأثیر آموزش مهارتهاي اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب مانده ذهنی خفی. ف مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران(اندیشه و رفتار)،9و1، 8-9.
•    بخشی سعید.(1389). بررسی اثر بخشی تکالیف منتخب توجه بر عملکرد توجه پایدار کودکان دچار اختلال نقص توجه بیش فعالی 9 تا 11 ساله. دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی. گروه کاردرمانی.
•    بهنیا فریده.(1390). بررسی کیفی اختلال های رفتاری دانش آموزان دیر آموز ارجاعی به کلینیک کاردرمانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی.
•    باومن، جان.(1398)، آموزش کودکان با روش مونته سوری،ترجمه: پرویز کریمی ثانی و هانیه محمد زاده، تهران، انتشارات ساوالان.
•    حسین خانزاده، عباسعلی.(1388)، آموزش مهارت هاي اجتماعی به کودکان و نوجوانان، تهران، انتشارات رشد فرهنگ.
•    حسین خانزاده، عباسعلی.(1390)، روانشناسی و آموزش کودکان و نوجوانان با نیازهاي ویژ.ه تهران، آواي نور.
•    خوشابی کریم.(1391).برسی میزان شیوع اختلال بیش فعالی و نقص توجه و اختلالات همراه آن در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران. طرح تحقیقاتی. دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی.
•    خدیوی، اسدالله.(1397). بررسی تاثیر استفاده از روش مونته سوری بر میزان جامعه پذیری کودکان پیش دبستانی آموزش و پرورش ناحیه 4 تبریز، جامعه شناسی آموزش و پرورش، شماره 7، ص 47-50.
•    دیده ور، مينا.(1393). بررسی و مقایسه دیدگاه تربيتی رجيو و مونته سوری در تعليم و تربيت کودکان پيش دبستانی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه الزهراء، دانشکده علوم تربيتی و روانشناسی.
•    دیور، مارتا و فالکونر، رنه. (1388). اصول و تغييرات در تعليم و تربيت اوایل دوران کودکی، ترجمه سيدداود حسينی نسب و همکاران، تبریز: انتشارات شایسته.
•    دهقان، لیلا. دالوند،حمید.(1389). کاربرد علوم اعصاب در توانبخشی.چاپ اول.انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
•    سلمانیها، طاهره. (1393).رواسازی مقیاس ارزیابی دانش عصب شناختی و رابطه دانش عصب شناختی معلمان با اثر بخشی تدریس از دیدگاه آنان. مجله روان شناسی، شماره65.
•    سلطانی، نرگس.(1391). ادبيات داستانی و جامعه پذیری کودکان و نوجوانان در چند اثر برگزیده، پایاننامه ی کارشناسی ارشد.
•    سليمانی، پریسا.(1390). فضای آموزشی مراکز پيش دبستانی؛ طراحی و چيدمان بر اساس دیدگاه ماریا مونته سوری مربی ایتاليایی، مجله آموزش، شماره 13، صص 39.
•    شکوهی یکتا، محسن و پرند، اکرم.(1389). اختلالهاي رفتاري کودکان و نوجوانا. ن تهران، تیمورزاده.
•    صالحی مریم، رحیمی ربابه، امینی حجتالله، بیات پور مریم.(1396). تأثیر فعالیتهای حرکتی ظریف بر رشد و بهبود توجه دختران دبستانی با تاکید بر روش مونته سوری. رفتار حرکتی. 9(29):33-50.
•    غفاریان، سکینه. فاضل، علیرضا.(1383). سیستم عصبی انسان.م.ل بار.چاپ اول.انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.
•    فرمند آرزو.(1385). سودمندی درمان ترکیبی: برنامه گروهی فرزند پروری مثبت و دارودرمانی، بر علائم و شیوه های تربیتی کودکان 12-3 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی در مقایسه با هر یک از این درمانها به تنهایی. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. گروه روان پزشکی.
•    کارتلج، جی و میلبرن، جوان.(1985). آموزش مهارتهاي اجتماعی به کودکان، ترجمه نظري نژاد(1385)، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوي.
•    مللی، مریم.(1386). تأثیر آموزش مهارتهاي اجتماعی با استفاده از داستان در کاهش اختلالات رفتاري دانش آموزان دختر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر سنین 13تا 19سال شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
•    موللی،گيتا.(1390).تلفيق کودکان استثنایی، عنصر اصلی کلاسهای مونته سوری، نشریه تعليم و تربيت استثنایی، شماره 37، ص 42.
•    موللی،گيتا، آذری فریدخت.(1393). روش آموزشی مونته سوری وآموزش و پرورش کودك کم شنوا/ناشنوا، سمينارمدرسه و کودك با نيازهای ویژه، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
•    موسسه ملی بهداشت روان.(2009). کتاب اختلال بیش فعالی (ADHD)، انجمن روانشناسی بریتانیا و کالج سلطنتی روانپزشکان.
•    مفیدی، علی.(1393). مبانی عصب روانشناختی یادگیری(هیجان و حافظه و توجه). چاپ اول: پیشیاره ا،انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.
•    واحدي، شهرام؛ فتحی آذر، اسکندر.(1385). آموزش کفایت اجتماعی درکاهش پرخاشگري پسران پیش دبستانی:گزارش شش مورد، فصل نامه اصول بهداشت،8، 131-140.
•    هادیانفرد حامد، نجاریان بهرام، شکر شکن حسن، همرابی زاده هنرمند مریم.(1394). تهیه و ساخت فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته. مجله روانشناسی.
•    وزیری، مریم؛ لطفی، علی. (1392). بررسی ميزان بکارگيری شاخص های آموزشی-تربيتی روش مونته سوری در مهدکودك ها و پيش دبستانهای شهر تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی و علوم تربيتی.
•    Arns, M., De Ritter, D., Strehl, U., Breteler, M., Coenen, A. (2009). Efficacy of neurofeedback treatment in ADHD: The effects on inattention, impulsivity and hyperactivity: A meta-analysis. Clinical EEG and Neuroscience, 40(3), 180-189.
•    Andrew J. Martin. The role of personal best (PB) goals in the achievement and behavioral engagement of students with ADHD and students without ADHD Contemporary Educational Psychology 2012.
•    Andrew Duchowski.Eye tracking and methodology.Elsevier 2007.
•    Alexander K L, Entwisle D R, Dauber S L. First grade classroom behavior: Its short and long-term consequences for school performance. Child Development; 1993; 64(7): 801–14
•     Angeline S, Lill A R D. Playful learning and Montessori education. American Journal of Play. 2013; 5(2): 134-52.
•    Bryant. Goertz, Donna. (2013). Owners manual for a child. Published by frog books, an imprint of north Atlantic books.
•    Berwid OG, Kera EAC, Marks DJ, Santra A, Bander HA, Halperin JM. Sustained attention and response inhibition in young children at risk for Attention Deficit Hyperactivity Disorder. J Child Psychol Psychiatry 2005; 46(11):1212-1229.
•    Barry TD, Klinger LC, Lyman RD, Bush D. Visual selective attention versus sustained attention in boys with ADHD. Journal of Attention Disorder 2001.
•    Barkley RA. Behavioral inhibition, Sustained Attention and Executive Functions: constructing a unifying theory of ADHD. Americam Psychological Bulletin 1997.
•    Bylsma, F. W., & Pivik, R. T. (1989). The effects of background illumination and stimulant medicationon smooth pursuit eye movements of hyperactive children. Journal of Abnormal Child Psychology, 73–90.
•    Conners CK. Conners Continuous Performance Test ĪĪ: Computer program for windows technical guide and softwarw manual. North Tonwanda NY: Mutli-Health Systems; 2000.
•    Berwid OG, Kera EAC, Marks DJ, Santra A, Bander HA, Halperin JM. Sustained attention and response inhibition in young children at risk for Attention Deficit Hyperactivity Disorder. J Child Psychol Psychiatry 2005; 46(11):1212-1229.
•    Borrelbach S. The historical development of school buildings in Germany. R. Walden (Ed.), Schools for the future: Design proposals from architectural psychology. Germany: Hogrefe & Huber Publishers; 2009. 4: 270.
•    Costello.EJdevelopments in child psychiatric epidemiology.journal of the American academy of child and adolescent psychiatry1989.
•    Canan Karatekin. Improving antisaccade performance in adolescentswith attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD).2006.
•    Carolyn B. Yucha, Evidence-based practice in biofeedback and neurofeedback 2008.
•    Dreyer BP. The diagnosis and management of Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder in preschool children: the state of our knowledge and practice. Curr Probl Pediate Adolesc Health Care 2006;36:6-30.
•    Doyle, J. paludy, A., (1998). Sex and gender, The human experience, Boston: MC Grow Hill.
•    Douglas P. Munoz, Irene T. Armstrong, Karen A. Hampton, and Kimberly D. Moore. partment of Physiology, Queen’s University, Kingston, Ontario, K7L 3N6 CanadaAltered Control of Visual Fixation and Saccadic Eye Movements inAttention-Deficit Hyperactivity Disorder.
•    Eric Borsting, O.D., M.S., Michael Rouse, O.D., M.S., and Ray Chu, O.D. Measuring ADHD behaviors in childrenwith symptomatic accommodativedysfunction or convergence insufficiency: a preliminary study2003.
•    Ericsson I. Effects of increased physical activity and motor training on motor skills, attention and learning. School of Teacher Education, Department of Sport Sciences, SE; Sweden. 2003. (2). 205-6.
•    Edmund JS Sonuga-Barke, Sarah Elgie and Martin Hall. More to ADHD than meets the eye: Observable abnormalities insearch behaviour do not account for performance deficits on adiscrimination task. Behavioral and Brain Functions 2005.
•    Eide, B. & Eide, F. (2006). The mislabeled child: Looking beyond behavior to find the true sources and solutions for children's learning challenges, New York: Hyperion.
•    Fulton, J A., (2015). Evidence Based Social Skills Interventions for Young Children with Asperger’s Syndrome and the Montessori Educational Method, Doctorate in Social Work (DSW), 10(8): 5-19.
•    Faraone, s.v.et al, attention-deficit/hyperactivity disorder in adults:an overview.biological psychiatry 2000.
•    Joel F. Lubar.Evaluation of the Effectiveness of EEGNeurofeedback Training for ADHD in a Clinical Setting.2005.
•    Jeffrey N.Epstein, Allatin Erkanli, C.keith Conners, Jane E.Costello and Adrian Angold.relations between Continuous performance test measures and ADHD behaviors.2002 Journal of Abnormal ChildPsychology.
•    Hughes L, Cooper P. Undrestanding and Supporting Children with ADHD: strategies for teachers, parents and other professionals. 1rd ed. London: SAGE Publications Company; 2007. P26-29.
•    Harvey WJ, Reid G. Motor performance of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder: a preliminary investigation. Adapted Physical Activity Quarterly 1997; 14:189-202.
•    Harvey W J, Reid G. Motor performance of children with attention deficit hyperactivity disorder: A preliminary investigation. Adapt Phys Active Q. 2003; 14(3): 189-202.
•    Hoging A S. What infants, toddlers and preschoolers learn from play: 12 ideas. Montessori Life. 2006: 18(1): 16-24.
•     Haris M, Selmir H. Development of fine motor coordination and visual-motor integration in preschool children. Journal of Special Education and Rehabilitation. 2013; 14(1-2): 45-53.
•    Gazzaniga MS. Cognitive Neuroscience. W.W.Norton and Company; 2001.
•    Sadock BJ, Sadock VA. KAPLAN & SADOCKS: Comprehensive Textbook of Psychiatry. 8rd ed. Lippincott William & Willkins; 2005.
•    Golman, Daniel (2015), Focus, Translator: Hamid Reza Baluch, Publisher: Pandar Taban.
•    KAYILI, G, ARI, R., (2011). Montessori Yönteminin Anaokulu Çocuklarının İlköğretime Hazır Bulunuşluklarına Etkisinin İncelenmesi, Educational Sciences, 11(4), pp 2091.
•    Kit, sperr. (2010). Treatment of attention and concentration disorders in overactive children, Translator Shahla Rafiee, Frequent Publications.
•    Lewis M. Chid & Adolescent Psychiatry: A Comperehensive Textbook. 3rd ed. Philadelphia: Lippincott William & Willkins; 2003.
•    Losier BJ, McGrath PJ, Klein RM. Error patterns on the continuous performance test in non medicated and medicated sample of children with and without ADHD: a meta-analytic review. J Child Psychol Psychiatry 1996; 37:971-987.
•    Louise Porter, PhD, Child Psychologist. Myths and some countervailing facts about ADHD.
•    Lopata, C., Wallace, N. V., & Finn, K. V. (2005). Comparison of academic achievement between Montessori and traditional education programs, Journal of research in childhood education, 20(1).
•    Leclercq M, Zimmermann P. Applied neuropsychology of attention: Theory, diagnosis, and rehabilitation. Psychology Press. 2002; 4(4): 255-339.
•    Lillard, A S. Preschool children’s development in classic Montessori, supplemented Montessori, and conventional programs. Journal of School Psychology. 2012; 50(15): 379–401.
•     Mark Mahone, Ph.D., ABPP the Effects of ADHD (Beyond Decoding Accuracy) on Reading Fluency and Comprehension2011.
•    Mogg.k.N.Millar and B.P Bradley,biases in eye movement to threatening facial expression in generalized anexiety disorder and depressive disorder.journal abnormal psychology.2000
•    Marie I. Cameron and Viviane M. J. Robinson Effects of cognitive training on academic and on-task behavior of hyperactive children.Journal of Abnormal Child Psychology Volume 8, Number 3 (1980)
•    Mc Cormick C C, Schnobrichj N. Perceptual-motor training and improvement in concentration in a Montessori preschool. Perceptual and Motor Skills. 1971; 32(6): 71-7.
•    Nanda N.J. Rommelse, Stefan Van der Stigchel c, Joseph A. Sergeant A review on eye movement studies in childhood and adolescent psychiatry. Brain and Cognition 68 (2008) 391–414.
•    Oades RD. Differential measurement of sustained attention in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder or tic disorder: relations to monoamic metabolism. Psychiatry Res 2000; 93:165-178.
•    Owens A. Supporting children's development. Extract from putting children first. The Magazine of the National Childcare Accreditation Council (NCAC). 2008; 28(4): 3-5.
•    Posner.M.I.cognitive neuroscience of attention 2004.newyork.Guilford albeyond endophenotype: an interdisciplinary approach to attentional deficiet hyper activity disorder.focus in cognitive psychology research.
•    Purdie, N., Hattie, J. & Carroll, A. (2002). A review of research on interventions for attentiondeficit hyperactivity.
•    Russell A. Barkley. The nature of ADHD.Attention-Deficit Hyperactivity Disorder, Third Edition: A Handbook for Diagnosis and Treatment. 2006
•    Russell A. Barkley Behavioral Inhibition, Sustained Attention, and Executive Functions: Constructing a Unifying Theory of ADHD. Psychological Bulletin 1997.
•    Roger A, Stewart G, Audrey C, Rule M, Debra A, Giordano F. A. The effect of fine motor skill activities on kindergarten student attention. Early Childhood Education Journal. 2007; 35(2): 84-9.
•    Sadock BJ, Sadock VA. KAPLAN & SADOCKS: synapsis of psychiatry. 9rd ed. Lippincott William & Willkins; 2003.
•    Salazar, M., (2013). The impact of Montessori teaching on academic achievement of elementary school students in a central texas school district, A dissertation, This dissertation meets the standards for scope and quality of Texas A & M University-Corpus Christi and is hereby approved.
•    Stein MT, Perrin JM. Diagnosis and treatment of ADHD in school-age children in primary care settings: a synopsis of the AAP Practice Guidelines. A merican Academy of Pediatrics 2003; 24:92-98.
•    Sadock BJ, Sadock VA. KAPLAN & SADOCKS: Comprehensive Textbook of Psychiatry. 8rd ed. Lippincott William & Willkins; 2005.
•    Sohlberg M, Mateer C. Cognitive Rehabilitation: an integrative neuropsychological approach. New York London: The Guilford Press; 2001. P125-130.
•    Swanson JM, Posner MI, Cantwell D, Wigal S. Attention Deficit Hyperactivity Disorder: symptom domains, cognitive process and neural networks. INR. Parasurman (ED). The Attentive Brain; 1998. P445-560.
•    Sydney s.Zentall.Theory and evidence based straregies for children with attentional problem.wiley interscience2005.
•    Tucha O, Walitza S, Mechlinger L, Sontag TA, Kubber S, Linder M, Lange KW. Attentional functioning in children with ADHD- predominantly hyperactive-impulsive type and children with ADHD- combind type. Journal of Neural Transmission 2006-410-421.

نام ویژگی مقدار ویژگی
فرمت فایل 15.6''
مشتریانی که از این مورد خریداری کرده اند

اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر کاهش اهمال کاری و افزایش خودکارآمدی بیماران قلبی بیمارستان شهید مدنی تبریز

500,000

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر کاهش اهمال کاری و افزایش خودکارآمدی در بین بیماران قلبی بیمارستان شهید مدنی تبریز بود. در این پژوهش از روش نیمه تجربی و طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه بیماران قلبی بیمارستان شهید مدنی تبریز تشکیل دادند. از این جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر انتخاب شده و بصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کلاس دیگر گروه کنترل (15 نفر) تقسیم شدند روش اجرا بدین ترتیب بود که ابتدا برای هر دو گروه (آزمایشی و کنترل) پیش آزمون اهمال کاری تاکمن (1991) و خودکارآمدی سولیوان و همکاران (1998) اجرا شد، سپس طرح درس ۸ جلسه ای آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان برای گروه آزمایش اجرا شد بلافاصله بعد از اتمام آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان برای گروه آزمایش، پس آزمون اهمال کاری و خودکارآمدی برای هر دو گروه اجرا شد در نهایت با استفاده از آزمون کوواریانس به تحلیل یافته ها پرداخته شد. نتایج نشان داد که استفاده از آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر کاهش اهمال کاری و افزایش خودکارآمدی به‌طور معناداری مؤثر است (001/0p<) و می تواند باعث کاهش اهمال کاری و افزایش خودکارآمدی در بین بیماران قلبی بیمارستان شهید مدنی تبریز شود.

مقایسه وسوسه مصرف مواد و ضعف روانی دربین افراد دارای عود مصرف و افراد تداوم دهنده درمان در مراکز باز پروری استان اذربایجان شرقی

500,000

اعتياد اختلالي با ماهيت مزمن و عودكننده مي‌باشد كه تهديدكننده‌ی سلامت و حيات بشري است با علم بر این موضوع که خصوصیات شخصیتی و ویژگی های روانی افراد از عوامل تاثیر گذار در تجربه مصرف و تجربه عود افراد می باشد لذا هدف این پژوهش بررسی وسوسه‌ی مصرف مواد و ضعف روانی به صورت مقایسه ای در بین افراد دارای تجربه عود مصرف مواد و افراد تحت درمان بود. برای انجام پژوهش دو گروه 75 نفری از افراد تداوم‌دهنده‌ی درمان (سابقه عود درشش الی یکسال گذشته را نداشتند) و افراد دارای عود مصرف (سابقه عود داشتند) از بین معتادان مراجعه کننده به مراکز بازپروری آذربایجان شرقی به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش در این تحقیق پرسشنامه عقاید وسوسه‌انگیز مصرف مواد برای سنجش وسوسه مواد و پرسشنامه MMPIفرم کوتاه برای سنجش ضعف روانی که یکی از مقیاس‌های این آزمون است، استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که فرضیه¬های پژوهشی مورد تایید است. یعنی بین افراد دارای عود مصرف با افراد تداوم‌دهنده‌ی درمان از نظر وسوسه‌ی مصرف مواد و ضعف روانی تفاوت وجود دارد و افراد دارای عود مصرف در مقایسه با افراد تداوم‌دهنده‌ی درمان برای مصرف مواد وسوسه بیشتر و ضعف روانی بیشتری را تجربه می کنند. از یافته های این پژوهش می توان در راستای برنامه ریزی و طرح ریزی مداخلات درمانی موثرتر بهره جست.

آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب و افزایش شادکامی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر شبستر

500,000

این پژوهش با هدف تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب و افزایش شادکامی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر شبستر انجام گرفت. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماري پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر شبستر در سال تحصیلی 1397-98 بود. براي انتخاب نمونه از روش نمونه گیري تصادفی خوشه اي چند مرحله اي استفاده شد. ابتدا از بین مناطق شهر شبستر چند مدرسه انتخاب شد و از بین مدارس، تعداد سه الی چهار کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد و سپس از بین دانش آموزان، تعداد 40 دانش آموز انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه، 1 گروه آزمایش(20 نفر) و 1 گروه کنترل (20 نفر) قرار گرفت. آزمودنیهاي گروه آزمایش (آموزش مهارتهای اجتماعی) به مدت 8 جلسه تحت آموزش قرار گرفت و در مقابل گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت کرد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اضطراب بک (BAI) و پرسشنامه شادکامی آرجیل و لو (1989) بود. براي تجزیه و تحلیل فرضیه هاي پژوهش از روش آمار استنباطی آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب دانش آموزان گروه آزمایش تاثیر دارد(05/0>p).آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش شادکامی دانش آموزان گروه آزمایش تاثیر دارد(05/0>p).