شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب و افزایش شادکامی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر شبستر

این پژوهش با هدف تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب و افزایش شادکامی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر شبستر انجام گرفت. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماري پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر شبستر در سال تحصیلی 1397-98 بود. براي انتخاب نمونه از روش نمونه گیري تصادفی خوشه اي چند مرحله اي استفاده شد. ابتدا از بین مناطق شهر شبستر چند مدرسه انتخاب شد و از بین مدارس، تعداد سه الی چهار کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد و سپس از بین دانش آموزان، تعداد 40 دانش آموز انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه، 1 گروه آزمایش(20 نفر) و 1 گروه کنترل (20 نفر) قرار گرفت. آزمودنیهاي گروه آزمایش (آموزش مهارتهای اجتماعی) به مدت 8 جلسه تحت آموزش قرار گرفت و در مقابل گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت کرد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اضطراب بک (BAI) و پرسشنامه شادکامی آرجیل و لو (1989) بود. براي تجزیه و تحلیل فرضیه هاي پژوهش از روش آمار استنباطی آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب دانش آموزان گروه آزمایش تاثیر دارد(05/0>p).آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش شادکامی دانش آموزان گروه آزمایش تاثیر دارد(05/0>p).
شناسه کالا در انبار: 20-01-07
500,000

فصل اول:  کلیات پژوهش.... 1

1-1- مقدمه2

1-2- بیان مساله3

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق. 6

1-4- اهداف پژوهش... 7

1-4-1- اهداف کلی پژوهش.... 7

1-4-2- اهداف جزئی پژوهش.... 7

1-5- فرضیه های پژوهش... 7

1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش... 8

1-6-1- تعریف مفهومی.. 8

1-6-2- تعریف عملیاتی.. 8

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق... 9

2-1- مبانی نظری تحقیق. 10

2-1-1- شادکامی.. 10

2-1-2- رویکردهای نظری شادکامی.. 11

2-1-3- سن و شادکامی.. 15

2-1-4- اضطراب... 16

2-1-5- اضطراب طبیعی.. 18

2-1-6- مؤلفه های اضطراب... 18

2-1-7- سبب شناسي اضطراب... 20

2-1-8- رويكردهاي نظري اضطراب... 21

2-1-9- نظريه‌هاي روانكاوي.. 22

2-1-10- بررسی اضطراب از منظر زیست شناسی.. 26

2-1-11- روان رنجوری درونی شده آیزنگ.... 27

2-1-12- سیستم بازداری رفتاری گری.. 28

2-1-13- بازداری رفتاری کاگان. 29

2-1-14- همبودی بین افسردگی و اضطراب... 30

2-1-15- مهارتهای اجتماعی.. 31

2-1-16- مولفه های مهارت اجتماعی.. 34

2-1-17- هدفهای اجتماعی شدن. 35

2-1-18- نظريه‌هاي سازگاري اجتماعي.. 36

2-2- پیشینه عملی تحقیق. 46

2-2-1- تحقیقات داخلی.. 46

2-2-2- تحقیقات خارجی.. 47

فصل سوم: روش شناسی تحقیق... 49

3-1- روش پژوهش... 50

3-2- جامعه، نمونه و روش نمونه گیری. 50

3-3- ابزار جمع آوری اطلاعات.. 50

3-3-1- سیاهه اضطراب بک (BAI)50

3-3-2- برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی.. 51

3-3-3- شادکامی.. 51

3-3-4- روش تجزیه و تحلیل داده ها51

فصل چهار: تجزیه و تحلیل داده های پژوهش.... 52

4-1- یافته های توصیفی. 53

4-2- بررسی پیش فرضهای تحلیل کوواریانس... 54

4-2-1- بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغیرهای پژوهش.... 54

4-2-2- بررسی مفروضه همگنی شیب رگرسیون. 54

4-2-3- بررسی مفروضه یکسانی واریانس ها55

4-3- فرضیه های پژوهش... 55

فصل پنج: بحث و نتیجه گیری... 58

5-1- مقدمه59

5-2- تبیین فرضیه های پژوهش... 59

5-3- محدودیتهای پژوهش... 61

5-4- پیشنهادهای پژوهش... 61

5-5- پیشنهادهای کاربردی. 62

منابع و مآخذ. 63

منابع فارسی.. 63

منابع لاتین.. 65

ضمائم   70

مشتریانی که از این مورد خریداری کرده اند

اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر کاهش اهمال کاری و افزایش خودکارآمدی بیماران قلبی بیمارستان شهید مدنی تبریز

500,000

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر کاهش اهمال کاری و افزایش خودکارآمدی در بین بیماران قلبی بیمارستان شهید مدنی تبریز بود. در این پژوهش از روش نیمه تجربی و طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه بیماران قلبی بیمارستان شهید مدنی تبریز تشکیل دادند. از این جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر انتخاب شده و بصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کلاس دیگر گروه کنترل (15 نفر) تقسیم شدند روش اجرا بدین ترتیب بود که ابتدا برای هر دو گروه (آزمایشی و کنترل) پیش آزمون اهمال کاری تاکمن (1991) و خودکارآمدی سولیوان و همکاران (1998) اجرا شد، سپس طرح درس ۸ جلسه ای آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان برای گروه آزمایش اجرا شد بلافاصله بعد از اتمام آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان برای گروه آزمایش، پس آزمون اهمال کاری و خودکارآمدی برای هر دو گروه اجرا شد در نهایت با استفاده از آزمون کوواریانس به تحلیل یافته ها پرداخته شد. نتایج نشان داد که استفاده از آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر کاهش اهمال کاری و افزایش خودکارآمدی به‌طور معناداری مؤثر است (001/0p<) و می تواند باعث کاهش اهمال کاری و افزایش خودکارآمدی در بین بیماران قلبی بیمارستان شهید مدنی تبریز شود.

اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونته سوری بر افزایش تمرکز کودکان بیش فعال دختران دبستانی

500,000

هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونته سوری بر افزایش تمرکز کودکان بیش فعال دختران دبستانی بو، لذا این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده که به روش نیمه آزمایشی در سال 1397-1398 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دختران دبستانی بیش فعال به تعداد 75 نفر تشکیل دادند که 20 نفر از کودکان به روش نمونه گیری در دسترس با ملاک انتخاب داشتن مشکل بیش فعالی و تمرکز از طریق پیش آزمون انتخاب شدند که بطور مساوی 10 نفره در دو گروه آزمایش و کنترل برای ارزیابی نقش متغیر مستقل قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه عصب شناختی کانرز و جهت تجزیه تحلیل داده ها از آمار پارامتریک و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونتسوری بر افزایش تمرکز، توجه و ابعاد آن (توجه انتخابی، پایدار و انتقال توجه از یک محرک به محرک دیگر) و تقسیم توجه کودکان بیش فعال دختران دبستانی تأثیر دارد. بنابراین بر اساس نتایج بدست آمده از یافته های پژوهش می توان گفت که هر چه اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونته سوری بهتر شود تمرکز و توجه کودکان بیش فعال دختران دبستانی نیز بهبود می یابد.

اثربخشی آموزش تاب آوری بر افسردگی و ضعف روانی مادران کودکان ناشنوا مدارس استثنایی تبریز

500,000

این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی آموزش تاب آوری بر افسردگی و ضعف روانی مادران کودکان ناشنوا مدارس استثنایی تبریز انجام گرفت. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش مادران دارای کودکان ناشنوا شهر تبریز در سال 1398-99 بود. در طی این تحقیق نمونه بالغ بر 60 نفر در قالب دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه ضعف روانی و پرسشنامه افسردگی بک بود. آموزش تاب آوری طی برنامه آموزشی که در 9 جلسه 90 دقيقه اي به گروه آزمايش ارائه می شود، انجام شد. براي تحلیل فرضیه هاي پژوهش از روش آمار استنباطی آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش تاب آوری بر افسردگی و ضعف روانی مادران کودکان ناشنوا مدارس استثنایی تبریز تاثیر دارد (01/0>p). بنابراین این برنامه آموزشی، برنامه ای پیشگیرانه است که از آن می توان در بسیاری از مراکز درمانی به منظور ایمن سازی روانی افرد در برابر مشکل های مختلف روانی و اجتماعی استفاده کرد. به همین منظور پیشنهاد می شود این برنامه به طور گسترده در مراکز مشاوره به مراجعان داده شود.