فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق.. 1
1-1. مقدمه. 2
1-2. بيان مسأله. 2
1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق. 6
1-4. اهداف تحقیق. 8
1-4-1. هدف کلی تحقیق. 8
1-4-2. اهداف جزئی تحقیق. 8
1-5. مدل مفهومی تحقیق. 9
1-6. فرضيههاي تحقیق. 9
1-6-1. فرضیه اصلی تحقیق. 9
1-6-2. فرضیه های فرعی تحقیق. 9
1-7. نوع شناسی متغیرهای تحقیق. 10
1-7-1. متغیر مستقل:آموزش آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان. 10
1-7-2. متغیرهای وابسته: کاهش اهمال کاری و افزایش خودکارآمدی.. 10
1-8. تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق. 10
1-9. تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق. 11
فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری تحقیق.. 13
2-1. بخش اول: تنظیم شناختی هیجان. 14
2-1-1. مقدمه. 14
2-1-2. تعریف تنظیم هیجان. 14
2-1-3. تعریف استراتژی های تنظیم شناختی هیجان. 15
2-1-4. راهبردهای تنظیم شناختی هیجان. 17
2-1-4-1. پذیرش.. 18
2-1-4-2. تمرکز مجدد مثبت.. 18
2-1-4-3. تمرکز مجدد بر برنامهریزی.. 18
2-1-4-4. ارزیابی مثبت.. 19
2-1-4-5. به منظری دیگر نگاه کردن. 19
2-1-4-6. خود را مقصر دانستن. 19
2-1-4-7. نشخوار فکری.. 19
2-1-4-8. فاجعهآمیز کردن. 20
2-1-4-9. دیگران را مقصر دانستن. 20
2-1-5. پیامدهای استفاده از راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجانات.. 21
2-1-6. انواع استراتژیهای تنظیم هیجان از نظر گارنفسکی و وان دن کومر (2002)23
2-1-7. انواع استراتژی های تنظیم هیجان از نظر سایر نظریه پردازان. 26
2-1-8. نظریه های تنظیم هیجان. 29
2-1-9. تنظیم هیجان و تمایز آن با سبک های مقابله. 30
2-1-10. پیامد تنظیم مؤفق هیجانات.. 31
2-1-11. پیامد تنظیم نا مؤفق هیجانات.. 33
2-1-12. آموزش تنظیم هیجان. 35
2-2. بخش دوم: اهمال کاری.. 36
2-2-1. تاریخچه اهمالکاری. 36
2-2-2. مفهوم و تعریف اهمالکاری.. 37
2-2-3. اهمیت و ضرورت اهمال کاری.. 39
2-2-4. انواع اهمالکاری.. 40
2-2-5. حوزه های اصلی اهمال کاری.. 40
2-2-6. عوامل شکلگیری اهمالکاری.. 41
2-2-7. آثار اهمالکاري.. 41
2-2-8. پیامدهای اهمالکاری.. 42
2-2-9. انواع اهمالکاران و مراتب آن. 42
2-2-10. دیدگاههای اهمالکاری.. 43
2-2-11. علتشناسی اهمالکاری.. 43
2-2-12. مراحل اهمال کاری.. 44
2-2-13. بررسي علل اساسي و ريشهيابي اهمالکاري.. 45
2-2-14. تاثیر کمالگرایی بر اهمالکاری.. 45
2-2-15. عزتنفس و اهمالکاری.. 47
2-2-16. تکنیکهای غلبه بر اهمالکاری.. 47
2-2-17. نقش خود نظمدهی بر اهمالکاری افراد. 48
2-2-18. تاثیر انگیزش بر اهمالکاری.. 48
2-2-19. دلایل سوق دهنده به اهمالکاری.. 48
2-2-20. هوش هیجانی و اهمالکاری تحصیلی.. 49
2-2-21. اهمالکاری و خودکارآمدی.. 49
2-2-22. آسیب شناسی اهمالکاری.. 50
2-2-23. اضطراب، ترس از ارزیابی منفی و اهمالکاری.. 51
2-2-24. نتيجه اهمالکاري.. 51
2-2-25. نقش خود نظمدهی بر اهمالکاری افراد. 52
2-2-26. تاثیر انگیزش بر اهمالکاری.. 52
2-2-27. عوامل تأثیرگذار بر اهمال کاری.. 53
2-3. بخش سوم: خودکارآمدی.. 54
2-3-1. مفهوم و تعاريف خودكارآمدي.. 54
2-3-2. اهمیت باورهای خودکارآمدی.. 57
2-3-3. منابع خودكارآمدي.. 58
2-3-4. اثرات خودكارآمدي.. 61
2-3-4-1. اثرات خودكارآمدي بر فرآيندهاي گزينشي.. 61
2-3-4-2. اثرات خودكارآمدي بر سطح انگيزش.. 62
2-3-4-3. اثرات خودكارآمدي بر فرآيندهاي شناختي.. 62
2-3-4-4. اثرات خودكارآمدي بر فرآيندهاي عواطف... 63
2-3-5. ابعاد خودكارآمدي.. 64
2-3-6. مفاهيم سازههاي خودكارآمدي.. 65
2-3-7. ديدگاههاي مربوط به خودكارآمدي.. 66
2-4. بخش چهارم: پیشینه تحقیق. 69
2-4-1.مقدمه. 69
2-4-2. تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 69
2-4-3. تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 75
فصل سوم: روش تحقیق.. 77
3-1. مقدمه. 78
3-2. روش تحقیق. 78
3-3. جامعه و نمونه آماری.. 79
3-4. ابزار جمع آوری اطلاعات.. 80
3-5. نحوه اجرای پژوهش... 81
3-6. روش تجزیه و تحلیل داده های آماری.. 83
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات (یافته های تحقیق)84
4-1. مقدمه. 85
4-1. بخش اول: دادههاي توصيفي پژوهش... 85
4-1-1. نتایج توصيفی.. 85
4-1-2. بررسی نمرات پیش آزمون برای گروه اهمال کاری.. 85
4-1-3: بررسی نمرات پیش آزمون برای گروه خودکارآمدی و ابعاد آن. 86
4-2. بخش دوم: آزمون فرضيههاي تحقيق. 87
4-2-1. بررسي نرمال بودن دادهها87
4-2-2. بررسي همگونی واریانسها88
4-3. آزمون فرضیه های تحقیق. 89
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 95
5-1. مقدمه. 96
5-2. بحث و نتیجه گیری.. 96
5-3. محدودیت های تحقیق. 100
5-4. پیشنهادها100
5-4-1. پیشنهادها کاربردی بر اساس فرضیه های تحقیق. 101
5-4-2. پیشنهادها برای محققان آتی.. 102
منابع و مآخذ. 103
منابع فارسی.. 103
منابع انگلیسی.. 105
پیوست ها107
منابع فارسی
- آقاخاني،نادر؛ گل محمدي، فريبا؛خادموطن،کمال؛علينژاد، وحيد.(1397). بررسیتأثیرآموزشخودمراقبتیبرخودکارآمديبیمارانبستريمبتلابهانفارکتوس میوکارددرمرکزآموزشیدرمانیسیدالشهداارومیهسال1396، مجلهدانشکدهپرستاريومامايياروميه، 16(6): 412-422.
- ارم، سمیرا،حسنیجعفر،مرادی علیرضا.(1394). مقایسهراهبردهاینظمجویی شناختیهیجاندربیمارانعروقکرونرقلب،بیماران دریافت کننده دفیبریلاتورقلبیقابلکاشتوافرادبهنجار، مجلهدانشکدهعلومپزشکینیشابور، 3(3): 29-47.
- اشكاني،فرح وحيدري،حس.(1393). تاثيرآموزشتنظيمهيجانيبربهزيستيروانشناختيوسبكهاياسناديدانشآموزانمبتلابهناتوانييادگيريمقطعدبستان، مجلهيناتوانيهاييادگيري، 4(1):6-22.
- امیدی افسر، کاظمی نگار، خطیبان مهناز، کرمی منوچهر.(1394). بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان.مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. ۲۳ (۲):۷۴-۸۴
- بابایی، سیما. برومند، صبا. (1395). ارتقا سبک زندگی و خودکارآمدی در افراد با نارسائی قلبی. نشریه پرستاری قلب و عروق، 5(4): 36- 45.
- جعفریسجزی،فهیمه؛ مروتی، ذکراله؛ حیدری، رامین.(1397). رواسازیمقیاسخودکارآمدیمدیریتبیماریقلبیعروقی، مجلهدانشكدهپزشكيدانشگاهعلومپزشكيمشهد، 61(4): 1113-1125
- چینآوه،محبوبه؛ارجمند، الهام.(1396). مقایسهاضطراب،افسردگیواهمالکاریدرپرستارانبیمارستانهایروانپزشکی وعمومی، نشریهمدیریتارتقایسلامت، 6(4): 1-7.
- حسینی، سیدعدنان؛ قادرمرزی، حبیب الله؛الماسی، مسعود؛ قادری، محمدصدیق.(1397). اثربخشیآموزششناختیارتقایامیدبرکاهشاهمالکاریتحصیلیدانش آموزانپسردوره دوممتوسطه، فصلنامهعلمی-پژوهشی مطالعاتآموزشیوآموزشگاهی، 3(11): 49-63.
- حیدری بنی، فرشید، احمدی، زهره؛ طباطبایی، امیر؛ محمدنژاد، اسمعیل؛ حاجی اسماعیل پور، عایشه.(1396). تاثیر آموزش همتا بر خودکارآمدی مبتلایان به نارسایی قلبی، فصلنامه پرستاری قلب و عروق. ۶ (۱):۴۰-۴۷
- دمیری، حجت و شهریار شهرویی.(1393). اثر بخشی آموزش تکنیک های شناختی_رفتاری بر کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اهواز، اولین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم تربیتی، شادگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شادگان،
- دهقانی،یوسف؛گلستانه،سیدموسی؛زنگویی،سیما.(1397). اثربخشیآموزشتنظیمهیجانبرفرسودگیتحصیلی،پذیرش اجتماعیوعواطفدانش آموزاندچارناتوانییادگیری، فصلنامهعلمی-پژوهشیروانشناسیکاربردی،2(46):163-182.
- رضائی،بهروز؛یارمحمدیان،محمدحسین؛محمودزادهاردکانی، حسین.(1395).بررسيشيوعاهمال کاريسازمانيوعواملفرديوشغليمرتبطباآن، درکارکنانپرستاريومامايي، فصلنامه مدیریت پرستاری،
- رویانی، زهرا،ریانی،مسعود؛وطنپرست، محبوبه؛مهدوی فر،معصومه؛گلیج، جواد.(1393).رابطهخودکارآمدیوخودمراقبتیباتوانمندسازیدربیمارانتحتدرمانباهمودیالیز، مجلهدانشكدهپرستاريارتشجمهورياسلاميايران، 1(2): 117-130
- شریفیباستان، فرنگیس؛یزدی،سیدهمنور؛زهرایی، شقایق.(1395). نقشراهبردهایتنظیمشناختیهیجانوعاطفهمثبتومنفیدرپیشبینیتابآوریزنانمبتلا بهسرطانپستان، نشریه روان پرستاری، 4(2): 38-50.
- شيخ الاسلامي، علی.(1396). اثربخشي آموزش راهبردهاي يادگيري شناختي و فراشناختي بر اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي پايين، مجله روانشناسی مدرسه، 6(3): 65-84.
- عاشوري، محمد و رشیدي، اعظم.(1398).اثربخشیآموزشراهبردهایتنظیمشناختیهیجانبرانعطاف پذیریشناختی دانش آموزانناشنوا، نشریهتوانمندسازیکودکاناستثنایی، 10(2): 250-259.
- عيسيزادگان،علي؛ميکائيليمنيع،فرزانه؛ قادرپور، سيران؛شيخي،سيامک؛ کارگر، بهروز.(1393). اثربخشي آموزش راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان توأم با درمان متادون بر بهبود کيفيت زندگي مردان با سوءمصرف مواد)، مجله پزشکي اروميه، 25(5): 425-434
- عوضیان، فاطمه؛ بدری، رحیم؛ سرندی، پرویز؛ قاسمی، زهره.(1390). بررسی رابطه بین اهمالکاری و عزّت نفس با انگیزش پیشرفت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کاشان، فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 4(14): 151-164.
- گل محمدیان، محسن؛ رشیدی،علیرضا؛پروانه،آذر.(1397). اثربخشیآموزشمبتنیبرپذیرشوتعهدبرتنظیمشناختی هیجانوباورهایخودکارآمدیدردانشجویاندختر، فصلنامهروانشناسیتربیتی دانشگاهعلامهطباطبائی، 13(47):1-23.
- محجلاقدم،علیرضا؛ حسنخانی،هادي؛قرهمحمدلو،منیژه؛اسماعیلی، رضا. (1392). ارتباطخودکارآمديبیمارانباکنترلعلایمبیماريآسم، مجلهعلميدانشگاهعلومپزشكيگرگان، 15(2): 70-76.
- محمدی، ناهید؛تکرلی، فاطمه؛ خداویسی؛ مسعود، سلطانیان، علیرضا.(1396). بررسی تأثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: یک کارآزمایی بالینی،مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا، 25(2):۳۶-۴۴
- مهردوست، زینب؛ نشاط دوست، حمید طاهر و عابدی، احمد.(1392).بررسی اثربخشی پذیرش و تعهد درمانی بر کاهش توجه متمرکز بر خود و باورهای خودکارآمدی اجتماعی.مجلهروشهاومدلهایروانشناختی،3(11): 12-25.
- نوري زادهمیرآبادي،مریم؛خواستاري،سهیلا؛شیرمردي،سارا؛ بامداد،سارا؛خسرويفارسانی، آتوسا.(1396). اثربخشی مداخله مبتنی بر تنظیم هیجان بر راهبردهای نظم دهی شناختی هیجانی و ناگویی هیجانی در بیماران مبتلا به نارسایی عروق کرونر قلب، مجلهپیشرفتهاینویندرعلومرفتاری،2(10): 1-13.
منابع انگلیسی:
- Brans, K., Koval, P., Verduyn, P., Lim, Y. L., & Kuppens, P. (2013). The regulation of negative and positive affect in daily life. Emotion, 13(5), 926.
- Hojati, H., Emadi Zyarati, N., Hadadian, F., & Rezaee, H. (2013). Effect of training Fordyce happiness on iIncrease student’s self-efficacy. Elixir Psychology, 57, 14268-70.
- Hollands, J., Carl, J. R., & Barlow, D. H. (2012). Unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders: a randomized controlled trial. Behavior therapy, 43(3), 666-678.