شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر کاهش اهمال کاری و افزایش خودکارآمدی بیماران قلبی بیمارستان شهید مدنی تبریز

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر کاهش اهمال کاری و افزایش خودکارآمدی در بین بیماران قلبی بیمارستان شهید مدنی تبریز بود. در این پژوهش از روش نیمه تجربی و طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه بیماران قلبی بیمارستان شهید مدنی تبریز تشکیل دادند. از این جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر انتخاب شده و بصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کلاس دیگر گروه کنترل (15 نفر) تقسیم شدند روش اجرا بدین ترتیب بود که ابتدا برای هر دو گروه (آزمایشی و کنترل) پیش آزمون اهمال کاری تاکمن (1991) و خودکارآمدی سولیوان و همکاران (1998) اجرا شد، سپس طرح درس ۸ جلسه ای آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان برای گروه آزمایش اجرا شد بلافاصله بعد از اتمام آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان برای گروه آزمایش، پس آزمون اهمال کاری و خودکارآمدی برای هر دو گروه اجرا شد در نهایت با استفاده از آزمون کوواریانس به تحلیل یافته ها پرداخته شد. نتایج نشان داد که استفاده از آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر کاهش اهمال کاری و افزایش خودکارآمدی به‌طور معناداری مؤثر است (001/0p<) و می تواند باعث کاهش اهمال کاری و افزایش خودکارآمدی در بین بیماران قلبی بیمارستان شهید مدنی تبریز شود.
شناسه کالا در انبار: 20-01-03
500,000

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                     صفحه

فصل اول: کلیات تحقیق.. 1

1-1. مقدمه. 2

1-2. بيان مسأله. 2

1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق. 6

1-4. اهداف تحقیق. 8

1-4-1. هدف کلی تحقیق. 8

1-4-2. اهداف جزئی تحقیق. 8

1-5. مدل مفهومی تحقیق. 9

1-6. فرضيه‏هاي تحقیق. 9

1-6-1. فرضیه اصلی تحقیق. 9

1-6-2. فرضیه های فرعی تحقیق. 9

1-7. نوع شناسی متغیرهای تحقیق. 10

1-7-1. متغیر مستقل:آموزش آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان. 10

1-7-2. متغیرهای وابسته: کاهش اهمال کاری و افزایش خودکارآمدی.. 10

1-8. تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق. 10

1-9. تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق. 11

 فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری تحقیق.. 13

2-1. بخش اول: تنظیم شناختی هیجان. 14

2-1-1. مقدمه. 14

2-1-2. تعریف تنظیم هیجان. 14

2-1-3. تعریف استراتژی های تنظیم شناختی هیجان. 15

2-1-4. راهبردهای تنظیم شناختی هیجان. 17

2-1-4-1. پذیرش.. 18

2-1-4-2. تمرکز مجدد مثبت.. 18

2-1-4-3. تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی.. 18

2-1-4-4. ارزیابی مثبت.. 19

2-1-4-5. به منظری دیگر نگاه کردن. 19

2-1-4-6. خود را مقصر دانستن. 19

2-1-4-7. نشخوار فکری.. 19

2-1-4-8. فاجعه‌آمیز کردن. 20

2-1-4-9. دیگران را مقصر دانستن. 20

2-1-5. پیامدهای استفاده از راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجانات.. 21

2-1-6. انواع استراتژی‌های تنظیم هیجان از نظر گارنفسکی و وان دن کومر (2002)23

2-1-7. انواع استراتژی های تنظیم هیجان از نظر سایر نظریه پردازان. 26

2-1-8. نظریه های تنظیم هیجان. 29

2-1-9. تنظیم هیجان و تمایز آن با سبک های مقابله. 30

2-1-10. پیامد تنظیم مؤفق هیجانات.. 31

2-1-11. پیامد تنظیم نا مؤفق هیجانات.. 33

2-1-12. آموزش تنظیم هیجان. 35

2-2. بخش دوم: اهمال کاری.. 36

2-2-1. تاریخچه اهم­الکاری. 36

2-2-2. مفهوم و تعریف اهمال­کاری.. 37

2-2-3. اهمیت و ضرورت اهمال کاری.. 39

2-2-4. انواع اهمال­کاری.. 40

2-2-5. حوزه های اصلی اهمال کاری.. 40

2-2-6. عوامل شکلگیری اهمال­کاری.. 41

2-2-7. آثار اهمال­کاري.. 41

2-2-8. پیامدهای اهمال­کاری.. 42

2-2-9. انواع اهمال­کاران و مراتب آن. 42

2-2-10. دیدگاه­های اهمال­کاری.. 43

2-2-11. علتشناسی اهمال­کاری.. 43

2-2-12. مراحل اهمال کاری.. 44

2-2-13. بررسي علل اساسي و ريشه­يابي اهمال­کاري.. 45

2-2-14. تاثیر کمال­گرایی بر اهمال­کاری.. 45

2-2-15. عزتنفس و اهمال­کاری.. 47

2-2-16. تکنیک­های غلبه بر اهمال­کاری.. 47

2-2-17. نقش خود نظمدهی بر اهمال­کاری افراد. 48

2-2-18. تاثیر انگیزش بر اهمال­کاری.. 48

2-2-19. دلایل سوق­ دهنده به اهمال­کاری.. 48

2-2-20. هوش هیجانی و اهمالکاری تحصیلی.. 49

2-2-21. اهمال­کاری و خودکارآمدی.. 49

2-2-22. آسیب شناسی اهمال­کاری.. 50

2-2-23. اضطراب، ترس از ارزیابی منفی و اهمال­کاری.. 51

2-2-24. نتيجه اهمال­کاري.. 51

2-2-25. نقش خود نظمدهی بر اهمال­کاری افراد. 52

2-2-26. تاثیر انگیزش بر اهمال­کاری.. 52

2-2-27. عوامل تأثیرگذار بر اهمال کاری.. 53

2-3. بخش سوم:  خودکارآمدی.. 54

2-3-1. مفهوم و تعاريف خودكارآمدي.. 54

2-3-2. اهمیت باورهای خودکارآمدی.. 57

2-3-3. منابع خودكارآمدي.. 58

2-3-4. اثرات خودكارآمدي.. 61

2-3-4-1. اثرات خودكارآمدي بر فرآيندهاي گزينشي.. 61

2-3-4-2. اثرات خودكارآمدي بر سطح انگيزش.. 62

2-3-4-3. اثرات خودكارآمدي بر فرآيندهاي شناختي.. 62

2-3-4-4. اثرات خودكارآمدي بر فرآيندهاي عواطف... 63

2-3-5. ابعاد خودكارآمدي.. 64

2-3-6. مفاهيم سازه‌هاي خودكارآمدي.. 65

2-3-7. ديدگاه‌هاي مربوط به خودكارآمدي.. 66

2-4. بخش چهارم: پیشینه تحقیق. 69

2-4-1.مقدمه. 69

2-4-2. تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 69

2-4-3. تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 75

فصل سوم:  روش تحقیق.. 77

3-1. مقدمه. 78

3-2. روش تحقیق. 78

3-3. جامعه و نمونه آماری.. 79

3-4. ابزار جمع آوری اطلاعات.. 80

3-5. نحوه اجرای پژوهش... 81

3-6. روش تجزیه و تحلیل داده های آماری.. 83

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات (یافته های تحقیق)84

4-1. مقدمه. 85

4-1. بخش اول: داده‌هاي توصيفي پژوهش... 85

4-1-1.  نتایج توصيفی.. 85

4-1-2. بررسی نمرات پیش آزمون برای گروه اهمال کاری.. 85

4-1-3: بررسی نمرات پیش آزمون برای گروه خودکارآمدی و ابعاد آن. 86

4-2. بخش دوم: آزمون فرضيه­هاي تحقيق. 87

4-2-1. بررسي نرمال بودن داده­ها87

4-2-2. بررسي همگونی واریانس­ها88

4-3. آزمون فرضیه های تحقیق. 89

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 95

5-1. مقدمه. 96

5-2. بحث و نتیجه گیری.. 96

5-3. محدودیت های تحقیق. 100

5-4. پیشنهادها100

5-4-1. پیشنهادها کاربردی بر اساس فرضیه های تحقیق. 101

5-4-2. پیشنهادها برای محققان آتی.. 102

منابع و مآخذ. 103

منابع فارسی.. 103

منابع انگلیسی.. 105

پیوست ها107

 

منابع فارسی

-       آقاخاني،نادر؛ گل محمدي، فريبا؛خادموطن،کمال؛علينژاد، وحيد.(1397). بررسیتأثیرآموزشخودمراقبتیبرخودکارآمديبیمارانبستريمبتلابهانفارکتوس میوکارددرمرکزآموزشیدرمانیسیدالشهداارومیهسال1396، مجلهدانشکدهپرستاريومامايياروميه، 16(6): 412-422.

-       ارم، سمیرا،حسنیجعفر،مرادی علیرضا.(1394). مقایسهراهبردهاینظمجویی شناختیهیجاندربیمارانعروقکرونرقلب،بیماران دریافت کننده دفیبریلاتورقلبیقابلکاشتوافرادبهنجار، مجلهدانشکدهعلومپزشکینیشابور، 3(3): 29-47.

-       اشكاني،فرح وحيدري،حس.(1393).  تاثيرآموزشتنظيمهيجانيبربهزيستيروانشناختيوسبكهاياسناديدانشآموزانمبتلابهناتوانييادگيريمقطعدبستان، مجلهيناتوانيهاييادگيري، 4(1):6-22.

-       امیدی افسر، کاظمی نگار، خطیبان مهناز، کرمی منوچهر.(1394). بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان.مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. ۲۳ (۲):۷۴-۸۴

-       بابایی، سیما. برومند، صبا. (1395). ارتقا سبک زندگی و خودکارآمدی در افراد با نارسائی قلبی. نشریه پرستاری قلب و عروق، 5(4): 36- 45.

-       جعفریسجزی،فهیمه؛ مروتی، ذکراله؛ حیدری، رامین.(1397). رواسازیمقیاسخودکارآمدیمدیریتبیماریقلبیعروقی، مجلهدانشكدهپزشكيدانشگاهعلومپزشكيمشهد، 61(4): 1113-1125

-       چینآوه،محبوبه؛ارجمند، الهام.(1396). مقایسهاضطراب،افسردگیواهمالکاریدرپرستارانبیمارستانهایروانپزشکی وعمومی، نشریهمدیریتارتقایسلامت، 6(4): 1-7.

-       حسینی، سیدعدنان؛ قادرمرزی، حبیب الله؛الماسی، مسعود؛ قادری، محمدصدیق.(1397). اثربخشیآموزششناختیارتقایامیدبرکاهشاهمالکاریتحصیلیدانش آموزانپسردوره دوممتوسطه، فصلنامهعلمی-پژوهشی مطالعاتآموزشیوآموزشگاهی، 3(11): 49-63.

-       حیدری بنی، فرشید، احمدی، زهره؛ طباطبایی، امیر؛ محمدنژاد، اسمعیل؛ حاجی اسماعیل پور، عایشه.(1396). تاثیر آموزش همتا بر خودکارآمدی مبتلایان به نارسایی قلبی، فصلنامه پرستاری قلب و عروق. ۶ (۱):۴۰-۴۷

-       دمیری، حجت و شهریار شهرویی.(1393).  اثر بخشی آموزش تکنیک های شناختی_رفتاری بر کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اهواز، اولین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم تربیتی، شادگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شادگان،

-       دهقانی،یوسف؛گلستانه،سیدموسی؛زنگویی،سیما.(1397). اثربخشیآموزشتنظیمهیجانبرفرسودگیتحصیلی،پذیرش اجتماعیوعواطفدانش آموزاندچارناتوانییادگیری، فصلنامهعلمی-پژوهشیروانشناسیکاربردی،2(46):163-182.

-       رضائی،بهروز؛یارمحمدیان،محمدحسین؛محمودزادهاردکانی، حسین.(1395).بررسيشيوعاهمال کاريسازمانيوعواملفرديوشغليمرتبطباآن، درکارکنانپرستاريومامايي، فصلنامه مدیریت پرستاری،

-       رویانی، زهرا،ریانی،مسعود؛وطنپرست، محبوبه؛مهدوی فر،معصومه؛گلیج، جواد.(1393).رابطهخودکارآمدیوخودمراقبتیباتوانمندسازیدربیمارانتحتدرمانباهمودیالیز، مجلهدانشكدهپرستاريارتشجمهورياسلاميايران، 1(2): 117-130

-       شریفیباستان، فرنگیس؛یزدی،سیدهمنور؛زهرایی، شقایق.(1395). نقشراهبردهایتنظیمشناختیهیجانوعاطفهمثبتومنفیدرپیشبینیتابآوریزنانمبتلا بهسرطانپستان، نشریه روان پرستاری، 4(2): 38-50.

-       شيخ الاسلامي، علی.(1396). اثربخشي آموزش راهبردهاي يادگيري شناختي و فراشناختي بر اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي پايين، مجله روانشناسی مدرسه، 6(3):  65-84.

-       عاشوري، محمد و رشیدي، اعظم.(1398).­اثربخشیآموزشراهبرد­هایتنظیمشناختیهیجانبرانعطاف پذیریشناختی دانش آموزانناشنوا، نشریهتوانمندسازیکودکاناستثنایی، 10(2): 250-259.

-       عيسيزادگان،علي؛ميکائيليمنيع،فرزانه؛ قادرپور، سيران؛شيخي،سيامک؛ کارگر، بهروز.(1393). اثربخشي آموزش راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان توأم با درمان متادون بر بهبود کيفيت زندگي مردان با سوءمصرف مواد)، مجله پزشکي اروميه، 25(5): 425-434

-       عوضیان، فاطمه؛ بدری، رحیم؛ سرندی، پرویز؛ قاسمی، زهره.(1390). بررسی رابطه بین اهمال­کاری و عزّت نفس با انگیزش پیشرفت دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کاشان، فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 4(14): 151-164.

-       گل محمدیان، محسن؛ رشیدی،علیرضا؛پروانه،آذر.(1397). اثربخشیآموزشمبتنیبرپذیرشوتعهدبرتنظیمشناختی هیجانوباورهایخودکارآمدیدردانشجویاندختر، فصلنامهروانشناسیتربیتی دانشگاهعلامهطباطبائی، 13(47):1-23.

-       محجلاقدم،علیرضا؛ حسنخانی،هادي؛قرهمحمدلو،منیژه؛اسماعیلی، رضا. (1392). ارتباطخودکارآمديبیمارانباکنترلعلایمبیماريآسم، مجلهعلميدانشگاهعلومپزشكيگرگان، 15(2): 70-76.

-       محمدی، ناهید؛تکرلی، فاطمه؛ خداویسی؛ مسعود، سلطانیان، علیرضا.(1396). بررسی تأثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: یک کارآزمایی بالینی،مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا، 25(2):۳۶-۴۴

-       مهردوست، زینب؛ نشاط دوست، حمید طاهر و عابدی، احمد.(1392).بررسی اثربخشی پذیرش و تعهد درمانی بر کاهش توجه متمرکز بر خود و باورهای خودکارآمدی اجتماعی.مجلهروشهاومدلهایروانشناختی،3(11): 12-25.

-       نوري زادهمیرآبادي،مریم؛خواستاري،سهیلا؛شیرمردي،سارا؛ بامداد،سارا؛خسرويفارسانی، آتوسا.(1396). اثربخشی مداخله مبتنی بر تنظیم هیجان بر راهبردهای نظم دهی شناختی هیجانی و ناگویی هیجانی در بیماران مبتلا به نارسایی عروق کرونر قلب، مجلهپیشرفتهاینویندرعلومرفتاری،2(10): 1-13.

منابع انگلیسی:

-       Brans, K., Koval, P., Verduyn, P., Lim, Y. L., & Kuppens, P. (2013). The regulation of negative and positive affect in daily life. Emotion, 13(5), 926.

-       Hojati, H., Emadi Zyarati, N., Hadadian, F., & Rezaee, H. (2013). Effect of training Fordyce happiness on iIncrease student’s self-efficacy. Elixir Psychology, 57, 14268-70.

-       Hollands, J., Carl, J. R., & Barlow, D. H. (2012). Unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders: a randomized controlled trial. Behavior therapy, 43(3), 666-678.

مشتریانی که از این مورد خریداری کرده اند

آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب و افزایش شادکامی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر شبستر

500,000

این پژوهش با هدف تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب و افزایش شادکامی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر شبستر انجام گرفت. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماري پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر شبستر در سال تحصیلی 1397-98 بود. براي انتخاب نمونه از روش نمونه گیري تصادفی خوشه اي چند مرحله اي استفاده شد. ابتدا از بین مناطق شهر شبستر چند مدرسه انتخاب شد و از بین مدارس، تعداد سه الی چهار کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد و سپس از بین دانش آموزان، تعداد 40 دانش آموز انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه، 1 گروه آزمایش(20 نفر) و 1 گروه کنترل (20 نفر) قرار گرفت. آزمودنیهاي گروه آزمایش (آموزش مهارتهای اجتماعی) به مدت 8 جلسه تحت آموزش قرار گرفت و در مقابل گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت کرد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اضطراب بک (BAI) و پرسشنامه شادکامی آرجیل و لو (1989) بود. براي تجزیه و تحلیل فرضیه هاي پژوهش از روش آمار استنباطی آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب دانش آموزان گروه آزمایش تاثیر دارد(05/0>p).آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش شادکامی دانش آموزان گروه آزمایش تاثیر دارد(05/0>p).

اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونته سوری بر افزایش تمرکز کودکان بیش فعال دختران دبستانی

500,000

هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونته سوری بر افزایش تمرکز کودکان بیش فعال دختران دبستانی بو، لذا این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده که به روش نیمه آزمایشی در سال 1397-1398 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دختران دبستانی بیش فعال به تعداد 75 نفر تشکیل دادند که 20 نفر از کودکان به روش نمونه گیری در دسترس با ملاک انتخاب داشتن مشکل بیش فعالی و تمرکز از طریق پیش آزمون انتخاب شدند که بطور مساوی 10 نفره در دو گروه آزمایش و کنترل برای ارزیابی نقش متغیر مستقل قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه عصب شناختی کانرز و جهت تجزیه تحلیل داده ها از آمار پارامتریک و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونتسوری بر افزایش تمرکز، توجه و ابعاد آن (توجه انتخابی، پایدار و انتقال توجه از یک محرک به محرک دیگر) و تقسیم توجه کودکان بیش فعال دختران دبستانی تأثیر دارد. بنابراین بر اساس نتایج بدست آمده از یافته های پژوهش می توان گفت که هر چه اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونته سوری بهتر شود تمرکز و توجه کودکان بیش فعال دختران دبستانی نیز بهبود می یابد.