هدف کلی تحقیق حاضر بررسی رابطه اشتیاق تحصیلی و انگیزش تحصیلی با بهزیستی تحصیلی در بین دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه ناحیه 1 تبریز بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه ناحیه 1 تبریز می باشد که تعداد آنها 7200 نفر است، حجم نمونه آماری با استفاده از رابطه کوکران 365 نفر برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی ساده شده انتخاب شده است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریکز (2004) و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومین- سوینی و همکاران (2012) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی دسی و رایان (1985) بود تجزیهوتحلیل داده¬ها از تحلیل رگرسیون و همبستگی پیرسون نشان داد که بین اشتیاق تحصیلی و خرده مقیاسهای اشتیاق تحصیلی شناختی و انگیزشی و رفتاری با بهزیستی تحصیلی در بین دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه ناحیه 1 تبریز رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0P<). همچنین نتایج تحقیق نشان داد که رابطه مثبت و معنی داری بین انگیزش تحصیلی و خرده مقیاسهای آن بجز بعد بی انگیزگی تحصیلی درونی و بهزیستی تحصیلی در بین دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه ناحیه 1 تبریز وجود دارد.