هدف پژوهش حاضر، تعیین و مقایسه¬ی نیازهای نظارت و راهنمایی آموزشی از دیدگاه معلمان، مدیران و سرکروه¬های آموزشی دوره¬ی ابتدایی بود. روش تحقیق، از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه¬ی پژوهش، شامل کلیه¬ی معلمان مدیران مقطع ابتدایی و سرگروه¬های آموزشی ابتدایی به ترتیب به تعداد 312، 45 و 6 نفر در سال تحصیلی 94-95 بود. حجم نمونه در معلمان با روش تصادفی طبقه¬ای بر اساس جدول مورگان و سرشماری در بین مدیران و سرگروه¬ها، شامل 221 (175 نفر معلم، 45 نفر مدیر و 6 نفر سرگروه¬ آموزشی ابتدایی) محاسبه شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، شامل پرسشنامه¬ی محقق¬ساخته¬ی نیازهای نظارت و راهنمایی آموزشی است. روایی صوری این پرسشنامه، توسط چند تن از متخصصان آموزش و پرورش، تایید و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، 83/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده¬های پژوهشی با استفاده از روش¬های آمار توصیفی و استنباطی انجام گردید. نتایج نشان داد که 9مولفه توجه به تفاوت¬های فردی، تاکید بر فرآیندهای مکانیکی، تاکید بر ارتباطات صمیمی، قدردانی از زحمات، شفاف¬سازی، تاکید بر مشارکت، تاکید بر ایجاد انگیزش، امکانات، و راهنمایی آموزشی به عنوان نیازهای نظارت و راهنمایی آموزشی شناخته شده¬اند (01/0>P). علاوه بر این، بر اساس نتایج، بین دیدگاه معلمان، مدیران و سرگروه¬های آموزشی، در خصوص نیازهای نظارت و راهنمایی آموزشی، تفاوت معنادار آماری وجود ندارد (05/0