نابترین و بروترین پروژه ها و مطالب دانشگاهی
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رفتار درماني ديالكتيك بر بهبود کیفیت زندگی کاری و امید به زندگی زنان بی سرپرست خانواده کلینیک مددکاری نیکان شهرستان هشترود است. در این پژوهش از روش نیمه تجربی و طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه زنان بی سرپرست خانواده کلینیک مددکاری نیکان شهرستان هشترود می باشد. از این جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر انتخاب شده و بصورت تصادفی به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کلاس دیگر گروه کنترل(15 نفر) تقسیم شدند روش اجرا بدین ترتیب بود که ابتدا برای هر دو گروه (آزمایشی و کنترل) پیش آزمون کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و امید به زندگی اشنایدر و همکاران(1991)اجرا شد، سپس طرح درس ۸ جلسه ای آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان برای گروه آزمایش اجرا شد بلافاصله بعد از اتمام آموزش رفتار درماني ديالكتيك برای گروه آزمایش، پس آزمون اهمال کاری و خودکارآمدی برای هر دو گروه اجرا شد در نهایت با استفاده از آزمون کوواریانس به تحلیل یافته ها پرداخته شد. نتایج نشان داد که استفاده از رفتار درماني ديالكتيك بر کیفیت زندگی کاری و امید به زندگی زنان بی سرپرست خانواده کلینیک مددکاری نیکان شهرستان هشترود بهطور معناداری مؤثر است (001/0p<) و می تواند باعث بهبود کیفیت زندگی کاری و امید به زندگی زنان بی سرپرست خانواده کلینیک مددکاری نیکان شهرستان هشترود شود
هدف این پژوهش تحلیل اثربخشی آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر مهارت ارتباطی و علائم بیش فعالی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت است. که با استفاده از روش پژوهش شبه آزمایشی انجام گرفت. جامعه¬ی مورد مطالعه کلیه¬ی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت در سال تحصیلی 97- 1396 به تعداد 1209 نفر است که 30 نفر 15 نفر برای گروه آزمایش و 15 نفر برای گروه کنترل بعنوان حجم نمونه تعیین و به روش نمونه¬گیری هدفمند انتخاب شدند. آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر روی گروه آزمایش در 10 جلسه اجرا گردید. گردآوری داده¬ها با استفاده از پرسشنامه¬های مهارت¬های ارتباطی و مقیاس تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی/کم توجهی بزرگسالان کانرز انجام شد. داده های پژوهش با استفاده از روش آماری مانکوا تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته¬های پژوهش بیانگر آن بود که آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر مهارت ارتباطی و علائم بیش فعالی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت تاثیر دارد(05/0 = p). آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر مهارت ارتباطی و مولفه های آن (مهارت گوش دادن، تنظیم عواطف، درک پیام، بینش و قاطعیت) در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت تاثیر دارد(05/0 = p). آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر علائم بیش فعالی و مولفه های آن(کم توجهی، بی قراري، تکانشگري و مشکلات در تصور کلی فرد از خود) در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت تاثیر دارد(05/0 = p). که نتیجه می شود بهره گیری از آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن منجر به افزایش مهارت ارتباطی و کاهش علائم بیش فعالی می شود.
در تربیت، افراد، نهادها، عوامل و افراد گوناگون نقش دارند. یکی از عوامل مؤثر در شکل¬گیری شخصیت فرد، خانواده است. محیط خانه نخستین و بادوام¬ترین عملی است که در رشد شخصیت افراد تأثیر می¬گذارد. نفوذ والدین در فرزندان تنها محدود به جنبه¬های ارثی نیست. در آشنایی کودک با زندگی گروهی و فرهنگ جامعه نیز نقشی مؤثر دارد
هدف از مطالعه حاضر تعیین نقش پیش¬بینی¬کنندگی سبک فرزندپروری مقتدرانه از تاب¬آوری روانی و بهزیستی روانشناختی دانش¬آموزان بود. مواد و روش¬ها: اين پژوهش جزء پژوهشهاي توصيفي- همبستگي است جامعه آماری پژوهش حاضر را کليه¬ی دانشآموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان شهرستان شبستر تشکیل میدهند که تعداد آنها تقریباً 2700 نفر بود كه نمونه¬ی اين مطالعه با توجه به جدول مورگان تعداد 350 دانشآموز دختر و پسر مقطع دبیرستان شهرستان شبستر با استفاده از روش نمونهگيري تصادفي خوشهای از بين آنها انتخاب شد .ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و مقیاس تاب¬آوری کانر- دیویدسون و پرسشنامه شیوه¬های فرزندپروری بامریند بود. براي تحليل داده¬ها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری با استفاده از بسته نرم افزاري SPSS-22 استفاده شد. يافته ها: تحليل نتايج بيانگر اين بود فرزندپروری توانسته از بین مؤلفه¬های متغیر تاب¬آوری روانی 52 درصد از شایستگی فردی، 20 درصد از کنترل و 17 درصد از تأثیرات معنوی را پیش¬بینی و تبیین نماید. بعبارتی فرزندپروری مقتدرانه توانسته است تاحدودی برخی مؤلفه های تاب¬آوری روانی و بهزیستی روانشناختی را تبیین نماید. همچنین این سبک فرزندپروری توانسته است 16 درصد از مؤلفه رشد فردی را در متغیر بهزیستی روانشناختی نیز پیش-بینی و تبیین نماید. نتيجه گيري: با توجه به تأثير بسزای سبک فرزندپروری مقتدرانه در پیش¬بینی تاب¬آوری روانی و بهزیستی روانشناختی نوجوانان می¬توان با پی¬ بینی دوره¬های آموزشی مرتبط در جهت آموزش این نوع سبک فرزندپروری به والدین در راستای افزایش تاب¬آوری و بهزیستی روانشناختی دانش¬آموزان اقدام نمود.
هدف پژوهش حاضر، تعیین و مقایسه¬ی نیازهای نظارت و راهنمایی آموزشی از دیدگاه معلمان، مدیران و سرکروه¬های آموزشی دوره¬ی ابتدایی بود. روش تحقیق، از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه¬ی پژوهش، شامل کلیه¬ی معلمان مدیران مقطع ابتدایی و سرگروه¬های آموزشی ابتدایی به ترتیب به تعداد 312، 45 و 6 نفر در سال تحصیلی 94-95 بود. حجم نمونه در معلمان با روش تصادفی طبقه¬ای بر اساس جدول مورگان و سرشماری در بین مدیران و سرگروه¬ها، شامل 221 (175 نفر معلم، 45 نفر مدیر و 6 نفر سرگروه¬ آموزشی ابتدایی) محاسبه شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، شامل پرسشنامه¬ی محقق¬ساخته¬ی نیازهای نظارت و راهنمایی آموزشی است. روایی صوری این پرسشنامه، توسط چند تن از متخصصان آموزش و پرورش، تایید و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، 83/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده¬های پژوهشی با استفاده از روش¬های آمار توصیفی و استنباطی انجام گردید. نتایج نشان داد که 9مولفه توجه به تفاوت¬های فردی، تاکید بر فرآیندهای مکانیکی، تاکید بر ارتباطات صمیمی، قدردانی از زحمات، شفاف¬سازی، تاکید بر مشارکت، تاکید بر ایجاد انگیزش، امکانات، و راهنمایی آموزشی به عنوان نیازهای نظارت و راهنمایی آموزشی شناخته شده¬اند (01/0>P). علاوه بر این، بر اساس نتایج، بین دیدگاه معلمان، مدیران و سرگروه¬های آموزشی، در خصوص نیازهای نظارت و راهنمایی آموزشی، تفاوت معنادار آماری وجود ندارد (05/0
هدف این تحقیق، بررسی رابطه انگیزش درونی و بیرونی و خودپنداره با هیجانهای تحصیلی دانشجویان بود. جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز در سال تحصیلی 95-94 بود که از میان آنها 378 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر، خودپنداره یس یسن چن و هیجانهای مرتبط با یادگیری استفاده شد. داده ها با استفاده از روش های آماری آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان استاندارد مورد تحلیل قرار گرفتند . نتایج نشان داد که بين هيجانهاي تحصيلي مثبت با انگيزش دروني رابطه مثبت و معناداري و بين هيجانهاي تحصيلي مثبت با انگيزش بيروني رابطه منفي و معناداري وجود دارد. از سويي بين هيجانهاي تحصيلي منفي با انگيزش دروني رابطه منفي و معناداری و بين هيجانهاي تحصيلي منفي با انگيزش بيروني رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. بين هيجانهاي تحصيلي مثبت با خودپنداره تحصيلي رابطه مثبت و معناداري و بين هيجانهاي تحصيلي منفي با خودپنداره تحصيلي رابطه منفي و معناداري وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه حاکی از آن بود که خودپنداره تحصيلي و انگيزش تحصیلي دروني به صورت مثبت و انگيزش تحصيلي بيروني به صورت منفي قادر به پيش بيني هيجانهاي تحصيلي مثبت دانشجويان هستند. همچنین خودپنداره تحصیلی و انگيزش تحصیلي دروني به صورت منفي و انگيزش تحصيلي بیرونی به صورت مثبت قادر به پيش بيني هيجانهاي تحصيلي منفي دانشجويان هستند.