هدف اين پژوهش بررسي تاثیر آموزش مهارت¬های تفكر خلاق بر خودتنظیمی عاطفی و اشتیاق تحصیلی دانش¬آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی شهرستان شبستر در سال تحصیلی 1396-1395 می باشد. این پژوهش از نوع مطالعات شبه آزمايشي و به صورت پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه كنترل است. 97 دانش آموز از دو کلاس بصورت در دسترس، از دو مدرسه نمونه دولتی برهان-الدین شبستری و برهان¬الدین شبستری انتخاب و در دو گروه آزمایش (46 نفر) و گروه کنترل (51 نفر) قرار گرفتند. بعد از پيش آزمون، آزمون T براي اطمينان از عدم معناداري تفاوت بين دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. سپس در 8 جلسه، آموزش مهارت¬های تفكر خلاق بصورت یک پکیج آموزشی توسط پژوهشگر براي گروه آزمايش اجرا شد و گروه كنترل آموزشي دريافت نكرد. داده¬هاي حاصل از پيش¬آزمون و پس¬آزمون با آزمون تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد كه بین گروه آزمايش و گروه كنترل در نمره خودتنظیمی عاطفی با سطح اطمینان 95% با توجه به (0.655F=) و (0.420sig=) تفاوت معنی¬داری وجود ندارد. همچنین در نمره اشتیاق تحصیلی نیز با سطح اطمینان 95% و (3.225F=) و (0.076sig=) بدست آمده تفاوت معنی¬دار نمی¬باشد. فرضیه اصلی رد و فرضیه صفر قبول می¬شود. در نتیجه بین نمرات پیش¬آزمون و پس آزمون تفاوت معنی¬داری مشاهده نمی¬شود و آموزش مهارت¬های تفکر خلاق بر خودتنظیمی عاطفی و اشتیاق تحصیلی دانش-آموزان تاثیری ندارد.
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش سبک فرزندپروری مقتدرانه بر پرخاشگری و مهارت های زندگی دانش آموزان پایه اول شهرستان شبستر صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه اول شهرستان شبستر و مادران آنان به تعداد 557 نفر می باشد. 53 نفر به عنوان حجم نمونه به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه پرخاشگری شهیم و پرسشنامه مهارت های زندگی بود. داده ها با روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) تحلیل شدند. نتایج نشان می دهد که آموزش سبک فرزندپروری مقتدرانه بر پرخاشگری تاثیر دارد. آموزش سبک فرزندپروری مقتدرانه بر مولفه های پرخاشگری (جسمانی، کلامی واکنشی و بیش فعال، رابطه ای) تاثیر دارد. آموزش سبک فرزندپروری مقتدرانه بر مهارت های زندگی در دانش آموزان تاثیر دارد. آموزش سبک فرزندپروری مقتدرانه بر مولفه های مهارت های زندگی (تصمیم گیری، حل مسئله و تفکر خلاق) در دانش آموزان تاثیر دارد.
بررسی تاثیر خدمات فرهنگی امداد بر افزایش میزان مشارکت والدین در فعالیت¬های تحصیلی فرزندان از دیدگاه خانوارهای کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان شبستر
هـدف از انجـام پـژوهش حاضـر، بررسـي بررسی ارتباط بین عوامل روانشناختی و اجتماعی با بهره¬وری شغلی کارکنان زن سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی بود. جامعه آماری را کلیه کارکنان زنان شاغل در سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی در سال 1396 تشکیل دادند که از روی جدول مورگان 144 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی – اکتشافی و ابزار اندازه¬گیری پرسشنامه های بهره¬وری شغلی هرسی و گلداسمیت و عوامل روانشناختی اجتماعی نوردیک بود. جهت توصیف داده¬ها از آمار توصیفی و برای تحلیل آنها از آزمون¬های استنباطی؛ ضریب همبستگی پیرسون، و رگرسیون متغیره گام به گام بکار گرفته شد. نتایج نشان داد که بین عوامل روانشناختی و عوامل اجتماعی با بهره¬وری زنان ارتباط مثبت معنی¬دار وجود دارد (05/0>p). متغیرهای پیش بین (عوامل روانشناختی و عوامل اجتماعی) قادر به پیش بینی تمامی مولفه¬های بهره¬وری شغلی بودند. در حالت کلی می¬توان گفت با افزایش میزان امتیاز عوامل روانشناختی و اجتماعی، میزان بهره وری کارکنان زن می¬شود
پژوهش حاضر با هدف، تبیین تأثیر مشاوره گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر افزایش سازگاری و توانمندی روانشناختی دانش آموزان دختر دبیرستان انجام شد. روش انجام پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماري پژوهش، دانشآموزان دختر دبیرستان نمونه کوثر خامنه در سال تحصيلي 96-95 بودند و از این جامعه تعداد 60 دانش آموز به طور تصادفي به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند كه 30 نفر در گروه آزمايشي و 30 نفر در گروه كنترل قرار گرفتند. قبل از اجرای جلسات مشاوره گروهی، دو گروه آزمایش و کنترل توسط پرسشنامه های استاندارد (1) سازگاری سینها و سینگ (1993) و (2) توانمندی روان شناختی اسپریتزر (1995) مورد آزمون قرار گرفت، سپس گروه آزمایش در معرض جلسات مشاوره گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل قرار گرفته در حالیکه گروه کنترل هیچ مشاوره ای دریافت نکرد. بعد از اجرای جلسات مشاوره گروهی، گروه آزمایش مورد آزمون قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر افزایش توانمندی روانشناختی و مولفه های آن شامل (شایستگی، خودمختاری، مؤثر بودن و معناداری بودن) و سازگاری آموزشی و اجتماعی مؤثر است (0.05 P<) درحالیکه بر سازگاری عاطفی تأثیر ندارد (0.05 P>). آموزش تحلیل رفتار متقابل باعث افزایش سازگاری (سازگاری آموزشی، اجتماعی) و توانمندی (شایستگی، خودمختاری، مؤثر بودن و معنی داری بودن) در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. اما در مولفه سازگاری عاطفی تفاوت معنی داری بین گروه آزمایش و کنترل مشاهده نشد
این پژوهش با هدف تعیین رابطه سبک های یادگیری وراهبردهای خود تنظیمی تحصیلی با انگیزش درس ریاضی دانش آموزان پایه ی نهم شهرستان شبستر صورت پذیرفت و روش تحقیق توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان پایه ی نهم به تعداد، 988 نفر بودند. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان وبه روش نمونه گیری تصادفی ساده 278 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سبک های یادگیری کلب وپرسشنامه راهبردهای خودتنظیمی تحصیلی و پرسشنامه انگیزش ریاضی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه وآزمون t مستقل مورد تحلیل قرارگرفتند. نتایج پژوهش نشان داد سبک های یادگیری (واگرا و جذب کننده) و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی تا حد زیادی توانست، انگیزش ریاضی دانش آموزان را پیش بینی کنند، و بین سبک های یادگیری واگرا و جذب کننده با انگیزش ریاضی رابطه مثبت و بین سبک های یادگیری همگرا و انطباق یابنده با انگیزش ریاضی رابطه منفی وجود داشت، همچنین بین خودتنظیمی و انگیزش ریاضی در بین دانش آموزان پسر رابطه مثبت و معناداری وجود داشت اما این رابطه در بین دانش آموزان دختر مشاهده نشد، واینکه هیچ تفاوتی بین راهبردهای خودتنظیمی وسبک های یادگیری و انگیزش ریاضی دانش آموزان دختر وپسر پایه نهم مشاهده نشد. در مجموع یافته های این پژوهش، توانایی سبک های یادگیری (واگرا و جذب کننده) و راهبردهای خودتنظیمی تحصیلی در پیش بینی انگیزش ریاضی دانش آموزان و همینطور عدم وجود تفاوت بین دانش آموزان دختر و پسر پایه ی نهم از لحاظ سبک های یادگیری و راهبردهای خودتنظیمی تحصیلی و انگیزش ریاضی را مورد تأیید قرار داد.