شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

پایان نامه

فیلتر براساس ویژگی ها

تاثیر آموزش گروهی درمان شناختی- رفتاری بر سلامت عمومی و اضطراب امتحان در دانش آموزان دوره دوم متوسطه

500,000

امروزه تعليم و تربيت نقش مهمي در زندگي و آينده فرد ايفا مي‌كند. سنجش ميزان پيشرفت تحصيلي و شناسايي عوامل مؤثر بر آن از جمله مسايلي است كه توجه روان‌شناسان را به خود جلب كرده است در سال های اخیر، توجه ویژه ای به موضوع اضطراب امتحان و سلامت عمومی دانش آموزان صورت گرفته است هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش گروهی درمانی شناختی رفتاری بر سلامت عمومی و اضطراب دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان شبستر بوده که پژوهش حاضر از نوع طرح نیمه‌ آزمایشی آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان شبستر بودهاست در روش نمونه گیری برای تعیین نمونه آماری پرسشنامه های اضطراب امتحان ساراسون و سلامت عمومی بر روی دانش آموزان اجرا شد و بصورت تصادفی 200 نفر دانش آموزان که در پرسشنامه های فوق نمره بالاتری کسب خواهند کردند بصورت 50 نفر در گروه کنترل و 50 نفر در گروه آزمایش جایگزین شدند. دانش آموزان گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت " آموزش گروهی درمان شناختی– رفتاری قرار گرفتند. ابزار پژوهش اضطراب امتحان ساراسون و سلامت عمومی بود که آزمودنی ها قبل و بعد آموزش گروهی درمان شناختی –رفتاری آن را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که آموزش گروهی به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان ساراسون و افزایش سلامت عمومی تاثير معناداري داشته است (α<0/05).

تأثیر آموزش مهارت‌های شناختی با استفاده از اسباب‌بازی بر حافظه و تمرکز کودکان اول ابتدایی در شبستر

500,000

پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر آموزش مهارت‌های شناختی با استفاده از اسباب‌بازی بر عملکرد حافظه و مشکلات توجه کودکان اول ابتدایی شبستر انجام شده است. به‌این‌ترتیب از طرح نیمه آزمایش پیش‌آزمون– پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور از بین کودکان اول ابتدایی، تعداد 24 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و پس از اجرای پیش‌آزمون افراد به دو گروه 12 نفری (کنترل و آزمایش) تقسیم‌شده‌اند. 12 جلسه آموزش مهارت‌های شناختی- اجتماعی بر اساس الگوی لاد و میز (۱۹۸۳) در کودکان گروه آزمایش اجرا شده است. ابراز پژوهش شامل مقیاس درجه‌بندی کانرز و آزمون عصب – روان‌شناختی کانرز بود. گروه كنترل تنها به پیش‌آزمون و پس‌آزمون پاسخ داده‌اند و هر دو گروه بعد از اتمام دوره آزمايشي به پس‌آزمون پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که آموزش مهارت‌های شناختی با استفاده از اسباب‌بازی بر عملکرد حافظه بلندمدت و حافظه فعال و همچنین فقط بر توجه انتخابی کودکان اول ابتدایی شبستر تأثیر معنی‌داری دارد و بر سایر مؤلفه‌های توجه کودکان یعنی توجه پایدار، فراخنای توجه، توجه تقسیم شده و توجه جابجایی تأثیر معنی‌داری ندارد.

تأثیر آموزش مهارت‌های مدیریت هیجان از طریق بازی‌درمانی بر کاهش نشانه¬های اختلال نافرمانی مقابله¬ای دانش‌آموزان شبستر

500,000

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های مدیریت هیجان از طریق بازی درمانی بر کاهش اختلال نافرمانی مقابله‌ای دانش¬آموزان مقطع پیش دبستانی شهرستان شبستر صورت پذیرفت. این پژوهش آزمایشی نیمه تجربی با طرح ((پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل)) بود. جامعه‌ی آماری، دختران پیش دبستانی شهرستان شبستر در سال تحصیلی 97-96 بود. روش نمونه‌گیری، غیر تصادفی در دسترس بود. از میان نمونه‌های در دسترس 20 نفر را که شرایط ورود، جهت شرکت در جلسه‌های آموزشی داشتند انتخاب و در مرحله‌ی بعد این 20 نفر به صورت تصادفی به 2 گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه اختلال رفتاری آشنباخ استفاده شد. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در سطح آمار توصیفی از شاخص‌های توزیع فراوانی و میانگین و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نشان داد که آموزش مهارت‌های مدیریت هیجان از طریق بازی درمانی موجب کاهش رفتارهای اختلال نافرمانی مقابله‌ای، پرخاشگری، قانون شکنی و مشکلات اجتماعی شده است. بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های مدیریت هیجان از طریق بازی درمانی بر کاهش اختلال نافرمانی مقابله‌ای دانش آموزان دختر مؤثر است.

تاثیر رفتار درماني ديالكتيك بر بهبود کیفیت زندگی کاری و امید به زندگی زنان بی سرپرست خانواده کلینیک مددکاری نیکان شهرستان هشترود

500,000

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رفتار درماني ديالكتيك بر بهبود کیفیت زندگی کاری و امید به زندگی زنان بی سرپرست خانواده کلینیک مددکاری نیکان شهرستان هشترود است. در این پژوهش از روش نیمه تجربی و طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه زنان بی سرپرست خانواده کلینیک مددکاری نیکان شهرستان هشترود می باشد. از این جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر انتخاب شده و بصورت تصادفی به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کلاس دیگر گروه کنترل(15 نفر) تقسیم شدند روش اجرا بدین ترتیب بود که ابتدا برای هر دو گروه (آزمایشی و کنترل) پیش آزمون کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و امید به زندگی اشنایدر و همکاران(1991)اجرا شد، سپس طرح درس ۸ جلسه ای آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان برای گروه آزمایش اجرا شد بلافاصله بعد از اتمام آموزش رفتار درماني ديالكتيك برای گروه آزمایش، پس آزمون اهمال کاری و خودکارآمدی برای هر دو گروه اجرا شد در نهایت با استفاده از آزمون کوواریانس به تحلیل یافته ها پرداخته شد. نتایج نشان داد که استفاده از رفتار درماني ديالكتيك بر کیفیت زندگی کاری و امید به زندگی زنان بی سرپرست خانواده کلینیک مددکاری نیکان شهرستان هشترود به‌طور معناداری مؤثر است (001/0p<) و می تواند باعث بهبود کیفیت زندگی کاری و امید به زندگی زنان بی سرپرست خانواده کلینیک مددکاری نیکان شهرستان هشترود شود

تحلیل اثربخشی آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر مهارت ارتباطی و علائم بیش فعالی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت

500,000

هدف این پژوهش تحلیل اثربخشی آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر مهارت ارتباطی و علائم بیش فعالی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت است. که با استفاده از روش پژوهش شبه آزمایشی انجام گرفت. جامعه¬ی مورد مطالعه کلیه¬ی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت در سال تحصیلی 97- 1396 به تعداد 1209 نفر است که 30 نفر 15 نفر برای گروه آزمایش و 15 نفر برای گروه کنترل بعنوان حجم نمونه تعیین و به روش نمونه¬گیری هدفمند انتخاب شدند. آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر روی گروه آزمایش در 10 جلسه اجرا گردید. گردآوری داده¬ها با استفاده از پرسشنامه¬های مهارت¬های ارتباطی و مقیاس تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی/کم توجهی بزرگسالان کانرز انجام شد. داده های پژوهش با استفاده از روش آماری مانکوا تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته¬های پژوهش بیانگر آن بود که آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر مهارت ارتباطی و علائم بیش فعالی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت تاثیر دارد(05/0 = p). آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر مهارت ارتباطی و مولفه های آن (مهارت گوش دادن، تنظیم عواطف، درک پیام، بینش و قاطعیت) در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت تاثیر دارد(05/0 = p). آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر علائم بیش فعالی و مولفه های آن(کم توجهی، بی قراري، تکانشگري و مشکلات در تصور کلی فرد از خود) در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت تاثیر دارد(05/0 = p). که نتیجه می شود بهره گیری از آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن منجر به افزایش مهارت ارتباطی و کاهش علائم بیش فعالی می شود.