شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

رشته روانشناسی

فیلتر براساس ویژگی ها

مقایسه میزان اثر بخشی درمان مبتنی بر تعهد و درمان مبتنی بر نظریه انتخاب بر شادکامی و افت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه

500,000

هدف اصلی تحقیق حاضر مقایسه اثر بخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش ودرمان مبتنی بر نظریه انتخاب برشادکامی وافت تحصیلی دانش اموزان دختر دوره دوم متوسطه شبسترمی¬باشد. این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفته است.جامعه آماری در پژوهش حاضر، کلیه دختران دوره دوم متوسطه شبستر می باشند. که تعداد 1885 نفر دانش آموزان را شامل مي شود.براي مطالعه نيمه تجربي 60نفر به صورت در دسترس انتخاب شده اند .که به 30 نفر گروه تجربي و30 نفر به عنوان گروه گواه تقسيم بندي شده اند.ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1990) است.روایی پرسشنامه توسط اساتید متخصص و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده است.داده ها توسط نرم افزار اس پی اس.اس تحلیل شده است.براي بررسي فرضیه های تحقيق در جامعه از آمار توصيفي و استنباطي(تحلیل واریانس و کواریانس) استفاده شده است و نتایج زیر حاصل شده است. درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر شادکامی وافت تحصیلی دانش اموزان دختر دوره دوم متوسطه شبستر موثر است.درمان مبتنی بر نظریه انتخاب بر شادکامی وافت تحصیلی دانش اموزان دختر دوره دوم متوسطه شبستر موثر است همچنین بین میزان تاثیردرمان مبتنی بر تعهد و پذیرش ودرمان مبتنی بر نظریه انتخاب بر شادکامی وافت تحصیلی دانش اموزان دختر دوره دوم متوسطه شبستر متفاوت وجود دارد.

بررسی اثربخشی آموزش الگوی چند بعدی لازاروس بر ارتقاء مهارت های خود مراقبتی معلولان مراغه

500,000

این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی آموزش الگوی چند بعدی لازاروس بر ارتقاء مهارت های خود مراقبتی معلولان مراغه صورت گرفت. پژوهش حاظر از نظر هدف نیز از نوع پژوهش کاربردی و از نوع نیمه تجربی بود. جامعه و نمونه آماری در این پژوهش معلولان مراجعه کننده به ادار ه بهزیستی شهر مراغه بود که از بین آنها 30 نفر که بطور داوطلبانه علاقه مند به همکاری و مشارکت بودند بعنوان نمونه در نظر گرفته شدند و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل بطور تصادفی انتخاب و جایگزین شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس خودمراغبتی توبرت و همکاران(2000)، استفاده شد .نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که که بین دو گروه گواه و آزمایش از نظر مهارت خودمراقبتی جسمی تفاوت معنی داری وجود داشت. (05/0 > p). بین دو گروه گواه و آزمایش از نظر مهارت خودمراقبتی روانی- عاطفی تفاوت معنی داری وجود داشت. (05/0 > p). بین دو گروه گواه و آزمایش از نظر مهارت خودمراقبتی اجتماعی تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0 > p). بین دو گروه گواه و آزمایش از نظر مهارت خودمراقبتی معنوی تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0 > p).

بررسی نقش تئوری ذهن و بدتنظیمی هیجان بر مشکلات رفتاری-هیجانی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی 96-95

هدف کلی مطالعه حاضر بررسی نقش تئوری ذهن و بدتنظیمی هیجان بر مشکلات رفتاری-هیجانی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی 96-95 است. حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 381 نفر انتخاب شد. در این پژوهش به دلیل اینکه فهرست کامل دانش آموزان در دسترس نیست، همچنین جامعه خیلی بزرگ و پراکنده است از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. بدین صورت که از بین 5 ناحیه آموزش و پرورش شهر زنجان، سه ناحیه به صورت تصادفی انتخاب و از هر کدام از نواحی انتخاب شده نیز 3 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شده و از هر مدرسه نیز دو کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد. بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه برابر با 400 دانش آموزان است. به منظور دسترسی به دانش آموزان والدین طلاق گرفته دانش آموزانی انتخاب شدند که از طریق معلم و کادر دفتری مدرسه به عنوان کودکان طلاق معرفی شدند. برای جمع اوری اطلاعات از پرسشنامه های نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ، پرسشنامه ذهن خوانی از طریق چشم ها و مقیاس بدتنظیمی هیجان استفاده شد. بعد از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه ها در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. از تعداد 400 پرسشنامه، تعداد 385 پرسشنامه کامل دریافت شد. اطلاعات پرسشنامه های کامل جهت بررسی وارد نرم افزار SPSS نسخه 20 شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های آماری از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بدین ترتیب که برای طبقه‌بندی، تلخیص و توصیف داده‌های آماری از روش آماری توصیفی و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از آزمون‌ تی گروه های مستقل استفاده شد. نتایج مطالعه حاضر حاکی از ان است که بین خرده مقیاس های اختلال رفتاری-هیجانی دانش اموزان طلاق و عادی شامل پرخاشگری، اختلال جسمانی کردن، رفتار قانون شکنانه، اختلال توجه، افسردگی، اختلال تفکر و اضظراب و همچنین مقیاس های بدتنظیمی هیجان و تئوری ذهن تفاوت معنی دار وجود دارد (P<0.05).

برسی اثربخشی آموزش مبتنی بر شفقت خود در مشکلات هیجانی مادران دارای کودکان اوتیسم در شهر تبریز

500,000

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر شفقت خود در مشکلات هیجانی مادران دارای کودکان اوتیسم در شهر تبریز انجام گرفت. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری داده‌ها تحقیق نیمه آزمایشی است. طرح مورداستفاده در اين پژوهش يکي از طرح‌های نيمه آزمايشي يعني طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران دارای کودک اتیسم که فرزندشان در بهزیستی تبریز دارای پرونده معلولیت هستند. که 30 نفر آنها با روش نمونه گیری دردسترس به عنوان نمونه در دو گروه آزمایش و گواه 15 نفری قرار داده شدند. به منظور جمع آوری داده ها در مرحله پس از آزمون پرسشنامه مشکلات هیجانی گراتز و روئمر(2004) استفاده شد. گروه آزمایش تحت آموزش شفقت به خود طی هفت جلسه دو ساعته قرار گرفت و گروه کنترل، هیچ آموزشی دریافت نکرد. در مرحله پس آزمون پرسشنامه فوق روی هر دو گروه مجدداً اجرا شد. نتایج نشان داد آ موزش مبتنی بر شفقت خود با توجه به ميانگين نمرات مشکلات هيجاني گروه آزمایش نسبت به ميانگين گروه کنترل موجب کاهش نمرات مشکلات هيجاني گروه آزمايش شده است.

پیش بینی کارآمدی تحصیلی بر اساس خودتنظیمی هیجانی و ذهن آگاهی در دانش آموزان تجربی مقطع متوسطه دوم ناحیه یک تبریز در سالتحصیلی 97-1396

این تحقیق با هدف پیش بینی کارآمدی تحصیلی بر اساس خودتنظیمی هیجانی و ذهن آگاهی در دانش آموزان صورت گرفت. جامعه آماري پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر تجربی آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز در سال تحصیلی 1397-96 13به تعداد 5989 نفر که 2957 نفر پسر و 3032نفر دختر هستند می باشند. براي انتخاب نمونه از روش نمونه گیري تصادفی طبقه ای استفاده شد. سپس از بین دانش آموزان، طبق جدول مورگان (حداکثر تعداد) تعداد 360 دانش آموز(180 دانش دختر و 180 دانش آموز پسر) انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه هایی که برای تحقیق حاضر مورد استفاده قرار گرفتند، شامل: پرسشنامه ذهن آگاهی (بائر و همکاران،2006)، پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی(لارسن و پریز،2000) و پرسشنامه کارآمدی تحصیلی(مورگان و جنکینز، 1999). برای تحلیل داده ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با نرم افزار spss.23 صورت گرفت. نتایج ضریب همبستگی نشان داد بین کارآمدی تحصیلی بر اساس خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان رابطه وجود دارد ( 0.01p < و 497/0r = ). بین کارآمدی تحصیلی بر اساس ذهن آگاهی در دانش آموزان رابطه وجود دارد ( 0.01p < و 940/0r =). نتایج ضرایب رگرسیون مربوط به پیش بینی سهم یگانه خودتنظیمی هیجانی و ذهن آگاهی نشان داد که با توجه به ضرایب بتا و مقدار t ، خودتنظیمی هیجانی و ذهن آگاهی به شکل یگانه تاثیر معناداری بر کارآمدی تحصیلی دارند و ضریب تاثیر استاندارد آنها در سطح 01/0 P< معنادار است. نتایج مربوط به تحلیل بلوک دوم (نقش تعاملی این دو متغیر) نشان می دهد که ضریب تاثیر استاندارد تعامل این دو متغیر (920/0=β) است و در سطح 01/0 P< معنادار است.

تاثیر آموزش گروهی معنادرمانی بر تاب آوری و کیفیت زندگی والدین داری معلول ذهنی

500,000

این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش معنا درمانی گروهی بر تاب آوری و کیفیت زندگی در والدین دارای فرزند معلول ذهنی صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کیله والدین دارای فرزند معلول ذهنی مراجعه کننده به بهزیستی شهر شبستر می باشد. از بین والدین با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای داده شدند. طرح پژوهش، طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. پرسشنامه های تاب آوری و کیفیت زندگی به عنون ابزار پژوهش استفاده گردید. جلسات گروه آموزش با رویکرد معنادرمانی در طول 8 جلسه 90 دقیقه ای برگزار شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس استفاده شد یافته های این پژوهش نشان داد که معنادرمانی گروهی پس از 8 جلسه، اثر معنی داری بر میانگین نمرات تاب آوری و کیفیت زندگی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون داشته است(01/0 > p). براساس یافته های حاصل از پژوهش حاضر، معنادرمانی گروهی می تواند یک مداخله اثرگذار مفید برای افزایش تاب آوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند معلول باشد و لذا به کلیه مراکز مشاوره ای و درمانی توصیه می شود آموزش معنادرمانی گروهی را در راس سیاست ها و برنامه ریزی های خود قرار دهند.